StoryEditor

Neregulovať benzín, ale elektrinu áno?

01.10.2003, 00:00
Zákon o cenách, jeho významná zmena, ktorá predstavuje významný liberalizačný krok, prešiel prvým čítaním v parlamente. Je pozoruhodné, že je na okraji pozornosti verejnosti. Inak to bolo pred dvanástimi rokmi, keď sa iným cenovým zákonom, ktorý presadzoval Václav Klaus, spúšťala cenová liberalizácia. Klausov zákon a najmä rýchlu liberalizáciu kritizovala väčšina strán na Slovensku.

Zákon o cenách, jeho významná zmena, ktorá predstavuje významný liberalizačný krok, prešiel prvým čítaním v parlamente. Je pozoruhodné, že je na okraji pozornosti verejnosti. Inak to bolo pred dvanástimi rokmi, keď sa iným cenovým zákonom, ktorý presadzoval Václav Klaus, spúšťala cenová liberalizácia. Klausov zákon a najmä rýchlu liberalizáciu kritizovala väčšina strán na Slovensku. Novelou nášho zákona prechádza cenová regulácia z ministerstva financií na rezorty zdravotníctva, verejných prác a vyššie územné celky. Dôležité je, že sa úplne ruší vecné a časové usmerňovanie cien a možnosť zavedenia cenového moratória. "Časové usmerňovanie sa vôbec nevyužívalo a cenové moratórium do trhovej ekonomiky nepatrí," argumentuje sa v dôvodovej správa k zákonu. Pravdepodobne nielen motoristi, ale aj niektorí predajcovia motorových palív nevedia, že sa ich stále týka vecná regulácia cien benzínu a nafty. Samo ministerstvo v dôvodovej správe zatracuje takýto regulačný mechanizmus: "Dokazovanie a preukazovanie ekonomicky oprávnených nákladov a výšky primeraného zisku pri vecnom usmerňovaní bolo problematické." V inom ministerskom materiáli stojí: "Cieľom vecnej regulácie je udržiavať ceny vybraných ropných výrobkov na porovnateľnej úrovni, pričom konkrétna výška je odvodená od ceny ropy." Je zaujímavé, že pripravované ukončenie vecnej regulácie pri motorových palivách nevyvoláva emócie, oproti tomu mnohé rozhodnutia špecializovaného úradu o cenách iných energií vzbudzujú diskusie. O kvalite regulácie cien motorových palív možno pochybovať, keď zistíme, že napriek výkyvom ceny ropy je cena benzínu v susednej Českej republike už niekoľko mesiacov takmer na rovnakej úrovni. Na Slovensku sa o nápravu cien benzínu koncom roka 1999 pokúsil Protimonopolný úrad SR, lebo podozrieval našich predajcov zo zladeného postupu v cenách. Preto chcel odpoveď na otázku, či sa cenová regulácia robí kvalitne. O rok dostal odpoveď od ministerstva, že jeho kontrola nenašla porušenie cenovej disciplíny a protimonopolný úrad konanie zastavil.
V Európe nie sú konania úradov voči predajcom benzínov kvôli cenám ojedinelé. Príslušným úradom bolo obvinenie z kartelovej dohody vznesené voči predajcom benzínu v ČR, vo Švédsku a Francúzsku. Na jar vo Francúzsku päť petrolejárskych firiem dostalo pokutu celkovo vo výške 27 mil. eur. Na Slovensku rozdiely cien na benzínových čerpadlách nie sú veľké. Navyše, neexistuje nikto, kto by ich monitoroval. U nás nižšia cena na čerpadle známej petrolejárskej firmy signalizuje blízkosť čerpadla, ktoré funguje s problematickým technickým vybavením a niekedy aj problematickým tovarom. Môže za takýto stav na trhu nefungujúca regulácia cien? Túto otázku si zrejme nepoložil rezort hospodárstva, keď vypracúval inovovaný zákonný rámec pre reguláciu cien elektriny, zemného plynu a tepla. Do novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach zamontoval mnohé inštitúty, ako napr. vecné usmerňovanie cien. Ministerstvo tak podľahlo tlaku priemyslu "umravniť" energetikov. Priemyselníci chcú svojim obchodným partnerom energetikom ustanoviť množstvo pravidiel, aby podľa nich regulačný úrad stanovoval dobrú cenu energií. Navyše, ak bude platiť veľa pravidiel, ľahšie bude možné súdne napadnúť regulačný úrad za postup pri tvorbe ceny. Správna cesta aj pri energiách je trh a na jeho rozvoj priemyselníci zabúdajú.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 05:49