StoryEditor

Ústredie novej farmaceutickej firmy bude v Prahe

10.09.2003, 00:00

Cieľom spoločnosti Zentiva, ktorá sa po fúzii Slovakofarmy Hlohovec a Léčivy Praha zaradila medzi päť najväčších farmaceutických firiem v strednej a vo východnej Európe, je predovšetkým expanzia na poľský a ruský trh. "Prenikať do terajších krajín EÚ by bolo príliš náročné na investície," vysvetľuje túto stratégiu Petr Polievka, riaditeľ pre správu Zentivy, ktorej ročný obrat sa odhaduje na 10 mld. Kč. Zatiaľ čo vytvorenie logistickej a predajnej siete v západoeurópskych krajinách zatiaľ nie je v silách Zentivy, na východných trhoch vidí šancu. "Tam konkurencia ešte iba vzniká. V Rusku musíme byť, samozrejme, opatrnejší, ale aj tamojší trh je čoraz serióznejší a za dodávky sa riadne platí. V pobaltských krajinách je platobná morálka dobrá, v Poľsku nie sú nijaké problémy," hovorí ďalej P. Polievka.
Obchodný názov Zentiva používajú od septembra tohto roka spoločne podniky Léčiva i Slovakofarma. Majoritný podiel v oboch firmách má holandská investičná spoločnosť Zentiva.
"Našou pýchou však je, že sme českou spoločnosťou s ambíciami v celej strednej a východnej Európe. Holandský investor nemá v manažmente nijaké zastúpenie," dodáva P. Polievka. Sídlo firmy bude v Prahe, kde má výrobnú základňu i bývalá Léčiva. Podľa generálneho riaditeľa Slovakofarma zostane výrobným závodom, ale ústredie celej Zentivy sa vytvára v ČR.
Od fúzie si Zentiva sľubuje predovšetkým koncentráciu výroby liekov a sústredenie síl na spoločný výskum a vývoj. Patrí síce k výrobcom takzvaných generík, teda kópií originálnych liečiv, ale aj v tomto prípade je vývoj nevyhnutný - a Slovakofarma a Léčiva sa predtým v mnohých prípadoch dublovali. Výrobcovia originálnych liekov a tzv. generík medzi sebou často vedú spory o tom, či niektorí producenti nie sú znevýhodňovaní na úkor druhých. "Náklady na výrobu jedného lieku dnes dosahujú okolo 800 mil. USD. Na porovnanie - túto sumu napríklad v ČR ročne vynaložia na nákup liekov všetky zdravotné poisťovne," vysvetľuje hovorca Medzinárodnej asociácie farmaceutických firiem Josef Zábranský. "My zase ponúkame lacnejšie lieky. Keď na trhu nahradia originál, klesne cena lieku na polovicu," reaguje P. Polievka.

Ako vznikla nová značka

Podľa hovorcu spoločnosti Slovakofarma Pavla Hrašku na Slovensku bude sídliť spoločnosť Zentiva International. Tá sa bude starať o všetky trhy (okrem ČR a SR), na ktoré chce nová spoločnosť svoje produkty exportovať. Podľa Hrašku nová značka Zentiva nevznikla náhodou. "Na základe signálov, že slovo Léčiva nie je pre zahraničné trhy optimálne, prijalo predstavenstvo spoločnosti už pred štyrmi rokmi strategické rozhodnutie nájsť a zaviesť do užívania novú modernú značku," spomína P. Hraška. Ako tiež uvádza základná požiadavka pritom bola, aby bolo slovo ľahko vysloviteľné a podobne znejúce na všetkých súčasných i budúcich trhoch. Po rozhovoroch, v ktorých boli zapojení tiež domáci a zahraniční marketingoví odborníci, bolo z množstva návrhov vybrané práve slovo "Zentiva". Jeho zavedenie do praxe v okamihu spojenia spoločností Léčiva a Slovakofarma bolo prirodzené a logické.

Najväčšie farmaceutické firmy v strednej a východnej Európe

Hrubý zisk (mil. USD)
Pliva 598
Krka 298
Zentiva 287
Lek 266
Gedeon Richter 264

* Údaje za rok 2001, zisk Zentivy tvorí súčet zisku Léčivy a Slovakofarmy


Zdroj: Zentiva, a. s.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 03:21