StoryEditor

Obstarávateľ a manažérstvo kvality

30.04.2002, 00:00

V rámci prípravy SR na vstup do EÚ sa prijímajú mnohé legislatívne normy. Medzi tie patrí i zákon č. 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní. V zmysle tohto zákona musia spoločnosti pred vstupom do verejnej súťaže preukazovať svoje finančné a ekonomické postavenie a technickú spôsobilosť na dodanie predmetu obstarávania, pričom jedným z prostriedkov preukazovania spôsobilosti je predloženie certifikátu systému manažérstva kvality. V uplynulých rokoch je najväčším investorom štát, ktorý cez požiadavky verejnej súťaže v zmysle zákona vytvára tlak na spoločnosti, aby si zaviedli systém manažérstva kvality. Mnohé "veľké" stavebné firmy už majú vybudovaný systém manažérstva kvality, avšak "malé" firmy často čakajú, ako sa situácia vyvinie. Teraz na tieto firmy tlačí nielen štát prostredníctvom zákona o verejnom obstarávaní, ale aj spoločnosti, ktoré systém manažérstva kvality zaviedli a často pri výbere svojich dodávateľov uprednostňujú firmy so zavedeným a certifikovaným systémom manažérstva kvality.
Náklady na získanie certifikátu
Získanie certifikátu systému manažérstva kvality predpokladá vybudovanie a zavedenie systému a jeho následnú previerku nezávislým akreditovaným certifikačným orgánom. Náklady spojené so získaním certifikátu môžeme rozdeliť na náklady spojené s budovaním a zavedením systému a náklady na certifikáciu. Aj keď ceny sú stanovované zmluvnou dohodou, ich výška sa odvíja od veľkosti organizácie. Cena za prípravu a certifikáciu systému sa pri "malých" organizáciách znižuje, avšak len po určitú hranicu, od ktorej cenová ponuka ostáva viac-menej konštantná (i keď veľkosť organizácie klesá). Preto je pre "malé" organizácie získanie certifikátu vo väčšine prípadov "väčším" finančným bremenom a mnohé váhajú, či systém budovať a certifikovať.
Riziká novely zákona o verejnom obstarávaní
V súčasnosti situáciu skomplikovala novela zákona o verejnom obstarávaní. Zákon č. 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní § 25 kap. 4 stanovuje: "Uchádzač alebo záujemca preukazuje technickú spôsobilosť pri obstarávaní tovarov spravidla:" a pod písmenom g) uvádza: "certifikátom systému riadenia kvality". Podľa novely z 29. 11. 2001 -- zákon č. 557/2001 sa dopĺňa a mení požiadavka pod písmenom g) na text: "certifikátom systému kvality alebo opisom systému manažérstva kvality". To si niektoré spoločnosti vysvetľujú tak, že nie je potrebné budovať systém manažérstva kvality a následne ho certifikovať, ale postačí predložiť len dokument opisujúci systém manažérstva kvality. To sa stáva najmä v "malých" firmách, ktoré hľadajú cesty, ako sa vyrovnať s "vysokými" nákladmi na budovanie a certifikovanie systému. V niektorých prípadoch sme sa dokonca stretli s tým, že spoločnosť si dala vypracovať opis systému manažérstva kvality odborníkovi, ktorý firmu ani len v potrebnom rozsahu nenavštívil a nezanalyzoval, a v dokumente opísal imaginárny, perfektne fungujúci systém, odlišný od skutočnosti. Odovzdanie tohto dokumentu do súťaže považoval obstarávateľ za splnenie požiadavky súťaže. Opis systému manažérstva kvality preto nepovažujeme za dostatočný na preukázanie technickej spôsobilosti podľa požiadavky uvedenej v kapitole 4 pod písmenom g).
Certifikácia nie je samoúčelná
Vybudovanie systému kvality teda nie je len v záujme dodávateľa, ale aj obstarávateľa, ktorý by mal požadovať od svojho dodávateľa zavedený efektívny systém manažérstva kvality. Otázkou zostáva, ako preveriť, či organizácia takýto systém má skutočne vybudovaný a funkčný, ak opis systému nie je dostatočnou zárukou. Funkčnosť a efektívnosť systému sa môže preveriť napríklad prostredníctvom externej previerky u dodávateľa audítorom a tiež prostredníctvom certifikačného auditu podloženého platným certifikátom systému manažérstva kvality. Certifikácia systému teda nie je samoúčelná. Pri certifikačnej previerke nezávislá tretia strana preveruje, či systém vyhovuje požiadavkám príslušnej normy (STN EN ISO 9001), podľa ktorej je firma certifikovaná. Certifikát je potom pre obstarávateľa "oficiálnym potvrdením", že je systém v organizácii vybudovaný, efektívny a funkčný. Vzhľadom na to by mal obstarávateľ v súťaži jednoznačne požadovať aj certifikát systému manažérstva kvality ako garanciu toho, že predložená dokumentácia systému manažérstva kvality opisuje skutočné postupy riadenia a dodávateľ tieto postupy rešpektuje a rozvíja.
Výhody certifikovania systému manažérstva kvality
Obstarávateľ si pri stanovení podmienok súťaže musí uvedomiť, že vybudovaný systém manažérstva kvality pomáha dodávateľovi zvyšovať kvalitu ponúkaných produktov, keďže systém od neho vyžaduje:
- stanoviť jasné smerovanie spoločnosti (prostredníctvom politiky kvality),
- zamerať sa na obstarávateľa a jeho potreby a požiadavky,
- dosiahnuť primeranú štruktúru a veľkosť k charakteru ponúkaného produktu,
- zamerať sa na vlastné ciele a činnosti,
- zamerať sa na monitorovanie nezhodných produktov a analyzovať príčiny chýb,
- minimalizovať opakovateľnosť vzniku nezhôd prijatím nápravných a preventívnych opatrení,
- neustále zlepšovať efektívnosť zavedeného systému,
- zvýšiť dôraz na kvalitnú predvýrobnú a výrobnú prípravu stavby,
- plánovať realizáciu kontrol a skúšok,
- zamerať sa na potreby obstarávateľa a vyhodnocovanie jeho spokojnosti,
- zamerať sa na vytvorenie vhodného pracovného prostredia,
- neustále monitorovať vykonávané procesy (prostredníctvom interných auditov).

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/kvalita-2001, menuAlias = kvalita-2001, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
26. apríl 2024 16:08