StoryEditor

TEST: Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

30.06.2003, 00:00

Mitsubishi Pajero patrí k etalónom medzi plnokrvnými off-roadmi. To platí bez výnimky o modeloch od začiatku výroby v roku 1981. O desať rokov to zvýraznila druhá generácia a celkom potvrdila tretia, na jeseň roku 1999. Pravoverných vyznávačov čistokrvných terénnych áut vtedy nenadchlo opustenie koncepcie klasického rámu podvozka a samostatnej karosérie. Rám sa stal integrovanou súčasťou samonosnej karosérie, pribudlo nezávislé zavesenie všetkých kolies. Výrazne sa tým zlepšila ovládateľnosť vozidla. Automedia testovala Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D.
POZÍCIA NA TRHU
Mitsubishi na našom trhu zatiaľ ustupuje so svojich minuloročných pozícií. Kým za 5 mesiacov roku 2002 predala táto značka 254 osobných a malých nákladných automobilov, za rovnaké obdobie tohto roku je to 81. Z toho je 50 modelového radu Pajero alebo Pajero Pinin.
KONKURENTI
Medzi najvýraznejších konkurentov patria všetky luxusné terénne automobily. Mitsubishi Pajero, ako väčšina jeho konkurentov, ponúka aj možnosť odpočtu DPH pre autá deklarované ako úžitkové. Preto sa konkurenčný boj odohráva v dvoch trhových segmentoch zároveň - v triede G, kde patria klasické tereniaky a v triede N1b, kde sa zaraďujú všetky úžitkové automobily s hmotnosťou od 2,1 do 3,5 tony.
My sa budeme venovať triede G - hoci práve Pajero sa z dvoch tretín predáva ako N1b. Ako sa drží Pajero medzi klasickými off-roadmi, si môžete pozrieť v tabuľke.
Registrácie G I. - V. 2003
1. Honda CR V*46
2. Toyota RAV4*41
3. Lada Niva*30
4. Hyundai Santa Fe*23
5. Suzuki Jimny*22
6. Land Rover*20
7. BMW X5*14
Mitsubishi Pajero*14
8. Toyota Landcruiser*11
9. Suzuki Vitara*9
10. Nissan X-Trail*8
Hyundai Terracn*8
11. Volvo XC90*7
12. Subaru Forester*6
13. Honda HR V*5
Nissan Terrano*5
14. Nissan Patrol*4
15. Jeep Cherokee*3
Mercedes M*3
16. Jeep Wrangler*1
Mazda Tribute*1
Mercedes G*1
Opel Monterey*1
Spolu*283
FINANCOVANIE A OP#196#TOVNÝ PREDAJ
Základný model sa dá kúpiť od 1 739 300 Sk. Testovaný model mal hodnotu 2 032 400 Sk. V prípade takýchto cenových hladín musí byť pripravený dobrý lízingový program. Autorizovaní predajcovia značky Mitsubishi ho ponúkajú a s ním všetky ostatné moderné spôsoby financovania. Predaj ojazdeného Pajera je spojený s výraznou stratou hodnoty, ako to býva pri autách tejto cenovej kategórie.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Výrazné zmeny dizajnu, ale aj techniky a bezpečnosti, zaznamenal vynovený model na rok 2003. Nová je maska chladiča, chrómovaný znak troch diamantov namiesto donedávna červeného, viac chrómu vo zväčšených predných reflektoroch, mohutnejšie nárazníky, vpredu s okrúhlymi svetlami do hmly a vzadu nové koncové svetlá. To medzitým, teda samotné Pajero, sa priveľmi nezmenilo. Celok však má kompaktnejší, homogénnejší vzhľad. Vďaka novým nástupným lištám na boku vozidla sa opticky "posadil" nižšie. Sú osvetlené, čo oceníte najmä v noci. Podobne ako generačne najbližší predchodca existuje aj najnovšie Pajero v troj- aj päťdverovej verzii, označenej Wagon. Skúšali sme ju s najvyšším stupňom výbavy GLS v úprave s odpočtom DPH. To znamenalo iba päť miest na sedenie a pevnú mrežu za druhým radom sedadiel. Do interiéru sa inak vojde ešte tretí rad. Pajero má dobre prepracovaný interiér. Ovládacie prvky sú na dosah, výrazne veľké zobrazovače na prístrojovom paneli nemožno prehliadnuť. Centrálny displej zobrazuje vonkajšiu teplotu, dátum, čas, nastavenie sériovo montovanej klimatizácie a funkcie audiosústavy. Môže ho nahradiť veľkoplošný displej navigačného systému. Volant je nastaviteľný výškovo, prospelo by aj nastavenie osové.
Kožené sedadlá boli vpredu vyhrievané, vodičovo sa dá elektricky nastaviť v piatich smeroch. Na druhom rade sedadiel je miesta dosť aj pre troch dospelých cestujúcich. Sedadlá sú dosť nízko nad podlahou, čo je hendikep asi všetkých tereniakov. Miesta v treťom rade nie je nazvyš, tak akurát pre deti, ale niekedy sa sedem miest na úkor "kufra" hodí aj v prípade off-roadu. Pevná mreža znemožňuje využiť dobrú variabilitu interiéru vďaka stredným sedadlám deleným v pomere 60:40. Po ich sklopení vznikne dokonale rovná plocha, ktorú v normálnom stave nerušia ani zadné sedadlá sklápané do podlahy. V tomto stave má batožinový priestor veľkosť približne 1 700 litrov. V päťsedadlovom usporiadaní výrobca veľkosť neuvádza. Automatická klimatizácia má samostatné ovládanie pre pasažierov vzadu na objemnej odkladacej schránke medzi prednými sedadlami. Výhľad dozadu cez malé spätné zrkadlo malým zadným oknom je nedostatočný, čo tak trocha kazí celkovú umeleckú hodnotu, určite však nie technickú úroveň. Ešte že má vozidlo rozmerné vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré možno v úzkom priestore elektricky sklopiť. Elektrické je aj ovládanie okien so systémom proti privretiu.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Vznetový štvorvalec s vysokotlakovým vstrekovaním paliva a objemom tri celé dve desatiny litra má výkon 118 kW pri 3 800 otáčkach za minútu. Najvyšší krútiaci moment je dobrých 373 Nm, ktoré dodáva už pri dvoch tisíckach otáčok za minútu. Ťahá dobre v teréne, ale aj na diaľnici, kde dokáže s autom cválať až 170 km/h a rovnú stovku dosiahne papierovo za necelých 14 sekúnd. Naštartovaním sa akusticky intenzívne hlási k životu. Čakanie na stíšenie intenzity zvuku po zohriatí bolo dlhé a len čiastočne úspešné. Pajero sa chápe ako auto do terénu, nie na dlhé diaľničné jazdy, hoci ani tam sa nestratí. Jazda po ceste je športovo tvrdá. Cítite každú nerovnosť, priehlbinku. "Huspeninózne" vlnenie niektorých komfortnejších konkurentov je pojem neznámy. Pajero je však v prvom rade skutočný off-road. Nie luxusná limuzína, hoci s takou výbavou. Nevýhoda sa mení na prednosť, len čo zídete do terénu. Exaktné riadenie, dobrá ovládateľnosť, iba mierne oneskorená reakcia na pohyby volantu. Inteligentný a inovatívny riadiaci elektronický systém druhej generácie v športovej päťstupňovej automatickej prevodovke individualizuje spôsob radenia pri zrýchľovaní. Berie do úvahy aj štýl jazdy a spôsob brzdenia vodiča pri jazde z kopca. Prevodovka umožňuje aj ručné sekvenčné radenie rýchlostí. Voľba pohonu všetkých kolies je jednoduchá vďaka systému Super Select, ktorý cez elektronicky riadený medzinápravový diferenciál rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere od 33:67 do 50:50 %.
BEZPEČNOSŤ
Vpredu sú dva airbagy, v operadlách predných sedadiel ďalšie dva bočné, nechýbajú predpínače pásov a výstuhy dverí. Na zadných sedadlách sú tri trojbodové pásy. Novinka ponúka vymoženosti modernej techniky odskúšané a preverené v Dakare. V ťažkých medzných situáciách pomôže elektronický systém riadenia stability podvozka MASC, pri zábere zasa obmedzovač pretáčania kolies MATC. V strmom klesaní sa pridá pomocné brzdenie motorom EBAC. Chcete pripojiť za ľahšie auto ťažší príves? Ak je brzdený, Pajero zvládne až 3 300 kilogramov. Dosť na odvezenie jachty k moru. To môže byť pre nejedného dôležitý faktor rozhodovania - aké auto zapriahnuť pred svoj drahocenný náklad. Aby ho utiahlo, ale aj dokázalo zastaviť. Predné a zadné kotúčové brzdy s ABS a rozdeľovaním sily EBD má Pajero naozaj veľmi účinné.
HOSPODÁRNOSŤ
Hoci je výkon motora značný, apetít už podstatne menej. V meste si vypýta vyše 13 litrov nafty, mimo mesta takmer deväť. Papierový priemer desať a pol litra nafty na 100 kilometrov sme však prekonali o viac ako dva litre. Môže za to jazda v meste aj v teréne a motor, ktorý mal len čosi vyše 4 000 odkrútených kilometrov. Bol ešte pomerne surový. Takmer bezodná palivová nádrž ( pochopíte pri tankovaní prázdnej nádrže až po hrdlo ...) má 90 litrov. To vystačí podľa štýlu jazdy aj na 800 kilometrov.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Elegantná karoséria, osvedčená konštrukcia, dobrá ergonómia, vynovený vzhľad, zlepšená technika a nekompromisné brzdy. A fakt, že patrí medzi najpredávanejšie terénne autá u nás. Dostatočne dosť dôvodov, pre ktoré môže Pajero ako pravý off-road zaujať aj celkom nezainteresovaného motoristu...

Motor: Priečne uložený vznetový radový 16-ventilový štvorvalec s elektronickým viacbodovým vstrekovaním paliva. Stály pohon všetkých kolies Super Select 4WD cez automatickú päťstupňovú prevodovku so sekvenčným radením
Zdvihový objem: 3 200 cm3
Maximálny výkon: 118 kW (160 k)/3 800 min-1
Max. krútiaci moment: 373 Nm/2 000 min-1
Maximálna rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 13,8 s
Spotreba paliva: 13,3/8,8/10,5 l/100 km
Počas testu: 12,6 l/100 km
Objem palivovej nádrže: 90 l
Cena: 2 032 400 Sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 04:22