Kto chcel byť vodičom nákladného automobilu na začiatku 20. storočia musel mať poriadne svaly a veľkú výdrž. Aj v čase mobilných telefónov, e-mailu a prúdových lietadiel sa väčšina tovaru stále prepravuje tradičným spôsobom -- po diaľnici. No dnes je vodič kamióna pohodlne usadený v odhlučnenej klimatizovanej kabíne a spojenie s okolitým svetom mu zaisťujú satelitné technológie.
Na začiatku storočia nemali nákladné vozidlá ani kabínu, vodič sedel vonku na drevenom sedadle. Cesty boli nerovné, hrboľaté a ťažko prejazdné. Náročný pracovný deň šoféra sa začínal skoro ráno, neraz i pred šiestou hodinou a pokračoval až do neskorého večera. Prepravcovia bežne pracovali až 3 800 hodín ročne! Na porovnanie -- dnešný priemer sa pohybuje okolo 2 000 hodín.
Ešte v tridsiatych rokoch bol vodič vo Švédsku schopný za týždeň zvládnuť najviac jednu cestu tam a späť, napríklad medzi južnou provinciou Skane a 600 km vzdialeným Štokholmom. "Nakladali sme v nedeľu medzi piatou a šiestou ráno. Potom, po výdatných raňajkách a pár pohárikoch, sme sa vydali smerom na Štokholm, kde nás čakali o šiestej ráno nasledujúci deň," spomína bývalý vodič.
Neexistovali žiadne bezpečnostné predpisy, potrebné bolo iba vlastniť vodičské oprávnenie. Na druhej strane však vtedajšie nákladné automobily nejazdili veľmi rýchlo. Pohľad do dobového katalógu firmy Vagnafabriken odhalil, že ich prvé nákladné vozidlo vyvinulo rýchlosť 12 km/h.
Technický vývoj sa v priebehu 20. storočia stále zrýchľoval, pričom táto tendencia vyvrcholila za posledných dvadsať rokov. Uvedomili ste si napríklad, že len pred desiatimi rokmi sa začali objavovať prvé mobilné telefóny a vodiči dovtedy obvykle využívali telefón pri benzínových čerpadlách? V súčasnosti je vodič stále v kontakte s okolím prostredníctvom mobilného telefónu a palubného počítača. Moderné technológie umožňujú podrobne dokumentovať priebeh vodičovho pracovného dňa. Satelitný navigačný systém GPS poskytuje dispečerom prevádzkové údaje priamo z vozidiel, aj s informáciami o ich polohe.
Bill Skoglund, vedúci školiaceho centra pre vodičov vo švédskom Jönköpingu hovorí, že okrem vodičského umenia je pre dnešného vodiča tým najdôležitejším predpokladom znalosť cudzích jazykov. Angličtina je nutný základ, ďalšie jazyky sú výhodou. Taktiež podotýka, že kvalita pracovného prostredia vodiča sa v priebehu rokov významne zlepšila.
"Dnes už nejde v prvom rade o riadenie," hovorí. "Treba, aby si vodiči rozumeli s modernými technológiami, vedeli hovoriť s neznámymi ľuďmi a komunikovali niekoľkými jazykmi. Sú to určitým spôsobom vyslanci svojich firiem."
Napriek akémukoľvek pokroku je práca v autodoprave ešte stále veľmi náročná. Prepravcovia trvajú na prísnom dodržiavaní časových rozvrhov, nakládka a vykládka predstavuje veľké nebezpečenstvo a množstvo krajín zatiaľ nemá stanovené pravidlá na používanie bezpečnostných pásov.
Diaľničná doprava všeobecne zaznamenáva trvalý rast, čo na vodičov kladie veľké nároky. Očakáva sa, že za desať rokov sa objem prepravovaného tovaru zvýši o 50 percent a počet najazdených kilometrov na jeden nákladný automobil stúpne o 40 percent. Pohodlie vodiča a nové technológie, ktoré mu umožnia lepšie a hospodárnejšie ovládať ťažké vozidlo, budú teda v nasledujúcich rokoch stále viac v centre pozornosti.
Konštruktéri firmy Scania sa snažia pomocou moderných technológií uľahčiť vodičom manévrovanie s vozidlom a umožniť im tak sústrediť sa na okolitú prevádzku. Dnes sa nachádzajú vo fáze testovania napríklad rôzne druhy stabilizačných systémov. Čím nižšie je ťažisko, tým lepšie drží vozidlo na diaľnici stopu. Vo vývoji sú tiež technológie premennej regulácie rýchlosti jazdy a udržiavania auta v jazdnom pruhu. Tieto systémy zaistia, že vozidlo sa bude na diaľnici pohybovať v správnom pruhu a v bezpečnej vzdialenosti od ostatných vozidiel. Odtiaľ už nie je ďaleko k zariadeniam, ktoré v prípade, že sa vozidlo odchýli od programu, do jazdy automaticky zasiahne. Otázkou zostáva, či toto je správna cesta, ktorou sa vydať. Treba totiž brať do úvahy, že hlavným ukazovateľom zodpovednosti za kľúčové rozhodnutia, hlavne v kritických situáciách, bude s najväčšou pravdepodobnosťou ešte dlhý čas predovšetkým vodič.
StoryEditor