StoryEditor

Nové motorové súpravy pre Tatry

17.02.2003, 23:00

Prvú zo šiestich dieselmotorových jednotiek, ktoré spolu s novými elektrickými súpravami doplnia podtatranskú železničnú dopravu, dokončili vo vrútockej akciovej spoločnosti ŽOS. Tá je vedúcou firmou konzorcia so spoločnosťami ADtranz a Stadler. Podľa zmluvy so Železničnou spoločnosťou, a. s., Bratislava, nové vozidlá pre Tatranské elektrické železnice sa budú nasadzovať postupne, a to od júna do septembra tohto roka.

ROVNAKÉ PARAMETRE

Nákup motorových jednotiek vyplýva z rozšírenej zmluvy z roku 2000, podľa ktorej konzorcium malo dodať ešte bývalým Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) dvadsať ľahkých motorových jednotiek. "Naša jednotka série 840 má v zásade rovnaké základné parametre, zodpovedajúce požiadavkám na 35 ľahkých motorových jednotiek, ktoré si ŽSR objednali v medzinárodných verejných súťažiach v rokoch 2000 a 2001. Technicky je dieselmotorová jednotka unifikovaná s elektrickými súpravami pre Tatranské elektrické železnice," povedal predseda Predstavenstva ŽOS Vrútky Michal Moncman.
Spoločnosť do tejto technológie investovala značné finančné prostriedky. Na výrobe jednotiek sa podieľa viac ako 70 % výrobných hodín. ŽOS Vrútky sú jedna z mála firiem, ktoré udržiavajú zamestnanosť v regióne Turca. V podniku robia revízne a stredné opravy elektrických rušňov, motorových jednotiek a osobných vagónov. Uplatňujú aj novú koncepciu veľkopriestorových vagónov, ktoré sú zaradené do vyššej kategórie európskeho štandardu cestovania.

VÝROBA MEŠKÁ

Celková hodnota uvedeného kontraktu je vyše 31 miliónov švajčiarskych frankov. Financuje sa cez exportný úver bankového združenia pod vedením švajčiarskej banky UBS. Výroba motorových jednotiek však mešká. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Miloša Čikovského to spôsobili objektívne príčiny firmy Stadler. V súvislosti s oneskorením dodávok rokujú železničiari o znížení ceny kontraktu a kompenzácii finančných strát.
Dieselmotorové jednotky Stadler premávajú v horských terénoch švajčiarskych Álp a vykazujú relatívne nízke prevádzkové náklady. Doteraz firma predala vyše 360 súprav pre odberateľov v Nemecku, Rakúsku, USA, Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku. Jej vozidlá budú slúžiť aj na prepravu účastníkov letných olympijských hier na budúci rok v Aténach. Na Slovensku budú motorové jednotky premávať na úsekoch Tatranská Lomnica -- Studený Potok -- Poprad -- Tatry až do poľského turistického centra Krinica.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 04:49