StoryEditor

Chemici "si posvietia" na dopravné firmy

12.06.2003, 00:00
Úroveň služieb dopravných firiem budú posudzovať odborníci zo slovenských chemických podnikov. Program s týmto zameraním podľa vzoru Európskej rady chemického priemyslu od mája rozbieha Zväz chemického a farmaceutického priemyslu SR. Hodnotiť sa má bezpečnosť a kvalita dopravných služieb s príslušným zreteľom na ochranu zamestnancov, verejnosti a životného prostredia. Všetky aktivity sú založené na báze dobrovoľnosti. Uviedol to predstaviteľ zväzu Rudolf Glasa.
ZOZNAM FIRIEM
Program, ktorý v EÚ pod skratkou SQAS zaviedli zhruba pred desiatimi rokmi, pozostáva zo samostatného systému hodnotenia pre cestnú, železničnú a lodnú dopravu a pre čistiace stanice cisterien. Činnosť firmy sa posudzuje prostredníctvom dotazníka s vyše 400 otázkami a hodnotenia audítora. Firma, ktorá uspeje, je zaradená do tzv. zoznamu spoľahlivých firiem. Dnes je v tomto zozname vyše 160 subjektov. V budúcnosti by ho mohli rozšíriť aj firmy zo SR.
Zväz s podporou prostriedkov únie začne najprv s posudzovaním cestných dopravcov. V septembri by mali dvaja vybraní odborníci absolvovať školenie kontrolórov v Bruseli. Potom oslovia konkrétne dopravné firmy. Dôvodom týchto aktivít je podľa R. Glasu to, že veľa dopravcov nedodržiava platné predpisy pri prevoze chemických látok a podniky chcú vedieť, komu môžu plne dôverovať.
Podľa predsedu odbornej skupiny na prepravu nebezpečných vecí združenia ČESMAD Petra Buriana je na Slovensku už veľmi kvalitný dopravný trh a firmy sa snažia dodržiavať legislatívu, ktorá vychádza z Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí. "Keďže im ide o dobré meno medzi zákazníkmi, bolo by nelogické tam nebyť," dodal. Nebezpečný náklad vezie podľa odhadov odborníkov zhruba každý piaty kamión.
TRANZITNÁ KRAJINA
Podľa P. Buriana sa na Slovensku touto činnosťou zaoberá zhruba 50 firiem, z toho cisterny využíva do 10 subjektov, väčšinou so zahraničnou majetkovou účasťou. Ostatní vozia balené výrobky pod plachtou alebo v skriňových návesoch. R. Glasa nevylúčil, že sa zahraničné materské spoločnosti niektorých slovenských firiem už nachádzajú v európskom zozname. Slovensko je výrazne tranzitnou krajinou, dopravcovia sa preto orientujú aj na medzinárodnú dopravu. Kapacity aj v tomto prípade podľa P. Buriana prevyšujú potreby trhu, čo má za následok "cenovú vojnu".
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 04:39