StoryEditor

Povinné, zmluvné a drahé

03.11.2003, 23:00
Motoristom zaplatia za povinné zmluvné poistenie o pár tisícok tisícku navyše. Čoraz viac sa platí za službu, ktorú väčšina motoristov ani nevníma. Málokto z nás si pripúšťa, že v najbližšom roku sám spôsobí

Motoristi v podobe povinného zmluvného poistenia platia čoraz viac za službu, ktorú väčšina z nich ani nevníma. Málokto z nás si pripúšťa, že v najbližšom roku sám spôsobí nehodu so závažnými následkami na životoch, zdraví alebo na majetku.
Ale argumentácia, že poisťovne sú ziskové, a napriek tomu zvyšujú cenu poistného, nie je korektná. Povinné zmluvné poistenie je zo zákona odstrihnuté, jeho straty sa nedajú hradiť z iných druhov poistenia alebo iných produktov. To bolo možné za monopolu Slovenskej poisťovne, preto sa cena poistného menila len zriedka a mierne. To bola príjemná stránka tohto monopolu, nepríjemnou bola jeho nezlučiteľnosť s trhovými princípmi, a preto i dočasnosť. Navyše, za monopolom ostala diera dlhov a dodatočne vznášaných nárokov, ktoré musia podľa trhového podielu platiť všetky poisťovne s licenciou. A je známe, že s takýmito nárokmi sa roztrhlo vrece -- právnici, poškodení, vinníci a zrejme i sudcovia si zo systému povinného poistenia urobili somárika sypúceho nemalé peniaze.
Druhou ranou je prežívajúci osempercentný príspevok na záchranné systémy. Pokus ministerstva financií odstrániť tento parafiškál bol neúspešný -- poslanci sa rozhodli, že sa zatvária ako priatelia motoristického ľudu. Chrániť zdravie a životy je však povinnosťou štátu bez ohľadu na existenciu poisťovní a povinného poistenia. Ale dnes, v ošiali škrtania, je každá hlúposť, prinášajúca úsporu, dosť dobrá.
To sú objektívne fakty, ktoré spolu s rastom škodovosti vyvolávajú tlak na rast cien. Produkt nemôže byť dlhodobo stratový, poisťovne musia uhrádzať náklady produktu a dosiahnuť i istý zisk. Na druhej strane, keď sa poisťovne pred dvoma rokmi uchádzali o licenciu, videli státisíce klientov a isté inkaso už začiatkom každého roka, brali to tak, že neskôr sa to (najmä tých 8 percent a liberalizácia cien) utrasie. Liberalizáciu už máme. Netreba byť prorokom na tvrdenie, že sa v jednotlivých poisťovniach veľmi líšiť nebudú. Súvisí to aj s neochotou prejsť na sadzby podľa lepších kritérií ako je kubatúra motora. Je to aj objektívne (rozpočítanie strát cez Slovenskú kanceláriu poisťovateľov podľa podielu na trhu), ale ostro treba sledovať náznaky cenových dohôd. To je pri liberalizovanej cene absolútna nevyhnutnosť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 10:44