StoryEditor

Abeceda filmových noviniek za posledný mesiac

02.07.2002, 00:00

Aspoň podľa avizovaných filmových premiér na prvý prázdninový mesiac to vyzerá tak, že sa nenaplní zvyčajný trend, keď sa v lete dostáva do kín iba ten najväčší odpad. Množstvo noviniek je už tradične o niečo menšie ako v iných obdobiach, istú kvalitu by však mali zaručiť oscarové ozveny, ktorými je Fieldov film V spálni, Altmaniov Godsford Park či životopisný film Iris o britskej spisovateľke Iris Murdochovej. Autor erotických trhákov Adrien Lyne predstaví svoju Nevernú. Zatiaľ aspoň stručný prehľad toho, čo sa v kinách objavilo v posledných piatich týždňoch.

Blade 2
Zdá sa, akoby dobré časy klasických a elegantných ciciakov v obleku a v rukavičkách, s melancholickou a dumajúcou náturou a tajomne obávané drakulie zámky v neúprosných diaľavách, boli navždy preč. V pokračovaní filmu ich režisér Guliermo del Toro nahradil upírím superklonom bez štipky elegancie a grandióznosti. Bez štipky inteligencie a bez fantázie. Na jeho krvavničky už nezaberá ani starý známy trik s cesnakom a krucifixom. Na filmovom plátne sa objavil nový druh až neskutočne odpudivých a beštiálnych monštier. Boli vytvorené hlavným šéfom upírieho národa, sú teda jedným z najčerstvejších klonov s pozoruhodnou výzbrojou -- výkonným sacím inštrumentáriom. Ich čeľusť sa vysúva na etapy, pričom sa po jej prvom vysunutí automaticky vysunú aj ďalšie dve poschodia v štýle už dobre známeho Votrelca. Blade (Wesley Snipes) je napoly mužom, napoly upírom, ktorý vo filme zohráva ambivalentnú rolu pozitívneho hrdinu odkázaného na spoluprácu s nepriateľom. Genetické pokusy o vyšľachtenie odolnejšieho typu upíra náčelníkovi upírov Elimu Damaskinovi obrátia proti nemu, takže do služieb povoláva dovtedajšieho úhlavného nepriateľa Bladea. Jeho spolupracovníkmi je komando pôvodne vycvičené na jeho zabitie. Svalnatý Blade prezývaný Daywalker, náš potetovaný, "erotický" hrdina v kožených nohaviciach, divákom predvedie, že vie v boji proti novým klonom zápasiť a používať rozmanité zbrane, no čo je najdôležitejšie, rekordy láme i tým, že si vie i v rytme tvrdej rapovej hudby nasadiť tmavé okuliare tak, aby mu pri jeho akrobatických supertancoch ani raz nespadli. Drvivá väčšina scén tohto akčného hororu sa odohráva v tmavom a umelom podzemí, charakteristickými sú preň akrobatické premety a dvesto odtieňov čiernej farby. Film sa nakrúcal v jednej z priemyselných štvrtí na predmestí Prahy a úloha akéhosi diablovho advokáta sa dokonca ušla i Karlovi Rodenovi.

Crossroads
Na Britney Spears je azda všetko zaujímavejšie než jej samotná tvorba. Fádnym spôsobom pekná blondínka vzrušuje bulvárne médiá viac malými škandálmi než spevom. Pred mesiacom to boli správy o tom, že po rozchode s priateľom prepadla depresiám a poriadne pribrala, takže si ktosi na koncerte všimol celulitídový zadok, túto pseudosprávu vystriedala ďalšia o tom, že sa zaľúbila do akéhosi ženatého muža. Filmom Crossroads sa vybrala v šľapajach speváčky Madonny, pevne rozhodnutá strápniť sa na filmovom plátne. V anglicky hovoriacich krajinách bol film pomerne populárny, a hoci ho kritici právom zosmiešnili, publikum tínedžerskej hviezdy bolo početné. Tento road movie zaznamenáva cestu troch osemnásťročných priateliek naprieč Amerikou. Hlavnou postavou je Britney, to ona za pár dní úplne zmení svoj život, uloví toho správneho chlapa, príde o obťažujúce panenstvo a zažiari na speváckom konkurze. Sotva si mohla vybrať horší scenár.

Klub šeredných žien
Troch vysokoškolákov obvinia z krádeže a vyhodia z internátu a pánskeho klubu, kde sa konajú nekonečné párty s tými najkrajšími dievčatami. V dome oproti sa zabývala odbojná bunka menej príjemných mladých dám vedených celkom atraktívnou Leath. Hlúpučká komédia v štýle travesty prezlečie Davea, Adama a Doofera za Daisy, Adinu a Robertu a prinúti ich spoznávať svet z pohľadu škaredých žien. Svoje zlé správanie k ženám teraz vidia z druhej strany, čo v zhode so všetkými očakávaniami speje k ich vnútornej premene, pri ktorej strhnú aj celý klub šeredných žien a pomôžu jeho členkám s presadením sa v sexistickej spoločnosti. Je to ukážkový letný film a dôkaz toho, prečo u nás v tomto ročnom období na rozdiel od západných krajín chodí do kina menej ľudí.

Malý svedok
Mnohých alkoholikov vystriedal v ich manželskej posteli po čase iný muž. Zadosťučinenie za takúto krivdu môžu pocítiť pri filme s Johnom Travoltom v úlohe otca odstaveného na vedľajšiu koľaj. Jeho syn Danny zistí, že matkin nový amant nie je takým čistým a váženým človekom za akého sa vydáva. Čisto z hereckého hľadiska je škoda, že zavraždenou postavou je práve Steve Buscemi, a nie napríklad John Travolta. Aj kvôli tomu musíme sledovať vopred vyhratý zápas o syna, pravdu, spravodlivosť a morálnu satisfakciu. Chlapcovi ako očitému svedkovi vraždy neverí nik s výnimkou jeho otca zžieraného vedomím, že jeho syn žije pod jednou strechou s nebezpečným človekom. Aforizmus hovorí, že pes šteká na každého, kto sa priblíži k jeho kosti, hoci možno o ňu ani nemusí stáť. Film umožní žiarlivému, ale navonok vyrovnanému Travoltovi splniť infantilný sen každého opusteného muža, dokázať bývalej partnerke svoju citlivosť a chrabrosť. Vo vypätých scénach horí, muži sa bijú, hlavami prerážajú dvere. Rodinná dráma ako sa patrí je vlastne odvekým bojom o samičku a gény. Film je napriek tomu vyrozprávaný pomerne neplodným spôsobom odhaľujúcim svoje zámery vždy s dostatočným predstihom, aby aj tí, čo na chvíľu zaspia, nestratili dejovú líniu.
On je veľký, ja som maličká
Na konci mája sa do kín dostal film s herečkou Audrea Tatou, zrejme doživotne zafixovanou v úlohe Amélie z Montmartu. Tento stereotyp zneužila pri reklamnej kampani aj distribučná spoločnosť sľubujúca ďalší pozitívny zážitok. Z tohto nezmyslu pramení aj masová frustrácia po vzhliadnutí filmu, roztomilá Amélia sa kamsi vytratila a nahradila ju iba fyzicky sympatická, svojím správaním skôr nepríjemná Michele. Základným problémom je, že to nie je postava, s ktorou by sa dalo tak krásne a dojemne stotožniť, Michele je skôr otravnou postavičkou posadnutou hľadaním viery, viery v človeka a nakoniec hlavne viery náboženskej. Po postupnom skákaní po najväčších svetových náboženstvách sa uchytí pri judaizme. S fanatickým nasadením doň núti aj svojho o desať rokov staršieho priateľa, pasívneho žida so zverolekárskou praxou. Film na plátno premieta Michelin denník, zápisky sú od seba oddeľované zatmievaním. V tejto údajnej komédii je oveľa viac napätia ako humoru, a hoci sa herci vyznali z toho, ako sa pri natáčaní ohromne bavili, divák skôr tŕpne. Znervóznený nenaplnenými očakávaniami i nejednoznačným koncom a množstvom rozchodov. Tento film ide na export iba vďaka tvári hlavnej postavy, inak z neho cítiť viac zámer ako výsledok.

Pobrežné správy
Režisér Lasse Hallström urobil v živote niekoľko chýb. Pre film Čokoláda vybral príliš sladký názov, do filmu Pobrežné správy obsadil priveľa hereckých hviezd. Takéto veci kritika neodpúšťa, rada svoju argumentáciu postaví na povrchných, ale efektných a zrozumiteľných súdoch. Nie je pravdou, že by jedinou kvalitou tohto filmu bola nehostinná newfoundlandská príroda. Rozprávanie o zbližovaní dvoch skrachovancov, vyrábaní novinových senzácií z prístavnej vody či rodinnej traume nebezpečne pripomínajúcej situáciu z Hostinca Jamajka má svoje silné pasáže a kto vie oceniť v našich končinách nie takú častú profesionalitu, môže si prísť na svoje. Quoyle (Kevin Spacey) je muž, ktorý sa celý svoj život nechal vláčiť osudom. Týmto spôsobom prišiel k dcére a manželke, podobným spôsobom o manželku prišiel. Jediným výraznejším zlomom jeho života je rozhodnutie, že sa s dcérou a tetou vráti do kraja, z ktorého pochádzajú. Život v zapadákove má očistnú symboliku, aj keď jeho jednotlivé epizódy nie sú vždy presýtené iba príjemnými chvíľami. Rozprávanie už tradične smeruje k pozitívnemu záveru a zrodu nového človeka. Možno práve toto malé množstvo prekvapenia uberá filmu na jeho plánovanej sile.

Policajtka
Stretávanie sa zlomených ľudí je námetom aj ďalších dvoch filmov. Plytšou formou toho istého je americká Policajtka (originálny názov Blue Eyes) s Jeniffer Lopezovou v hlavnej úlohe. Slabým miestom filmu je, že jeho tvorcovia sa vopred zriekli akékoľvek umeleckého ozvláštnenia, ktoré by sa vzhľadom na príbeh a ambície v niektorých pasážach hodilo. Chicagská policajtka Sharon sa zaľúbi do muža, ktorý ju zachráni pred zločincom. Nepamätá si, že ide iba o reciprocitu, pred rokom to bola ona, kto neznámemu mužovi pomohol pri autohavárii. Čudácky vyzerajúci Catch v dlhom plášti pôsobí dojmom bezdomovca, po tragickej strate manželky a syna žije vo svete plnom výčitiek a unikania pred ďalším životom. So Sharon ho zbližuje nielen vzájomná prítomnosť v dôležitých okamihoch, ale aj citová ujma. V jej prípade je to otec, odmietajúci ju prijať naspäť do rodiny. Obojstranná vykorenenosť a emocionálna ujma je tmelom, ktorý oboch napriek niekoľkým nezhodám spojí. Opäť ide o predvídateľný príbeh s dobrým námetom a asi jediným prekvapivým bodom. Prekážkou na ceste k výraznejšiemu dojmu je príliš konvenčne poňatá realizácia.

Princezná a bojovník
Nemeckého režiséra Toma Tykwera poznáme z jeho úspešného filmu Lola beží o život. V najnovšej snímke sa opäť pohráva s vplyvom náhody na náš život. Zatiaľ čo v Lole sa jej venoval až trochu prvoplánovo (trikrát bežala cez celé mesto zachrániť svojho priateľa a malé detaily na ceste výrazne ovplyvnili celkový záver), vo filme Princezná a bojovník ju necháva iba v úlohe silného momentu. Outsidermi a hlavnými postavami filmu sú čudácka Sissy (Franka Potente) pracujúca v psychiatrickej liečebni a do seba uzavretý Bodo s agresívnymi charakterovými črtami traumatizovaný smrťou manželky. Iniciačnou scénou je Sissina autonehoda, ktorú nepriamo zapríčiní Bodo. Práve on dievčaťu ležiacemu pod kamiónom na poslednú chvíľu zachráni život v pozoruhodnej scéne, ktorá odhaľuje menej zvyčajnú, asexuálnu podobu intimity a zblíženia. Po vyzdravení Sissy vyhľadá Boda, ale ten ju drsne odmieta. Dokopy ich dáva opäť náhoda a osudové predurčenie tentoraz už nič nepretne. Niekoľkými scénami z prostredia psychiatrickej liečebne sa režisér nevyvaroval podobnosti so slávnym Preletom nad kukučím hniezdom, ale v inak originálnom príbehu potvrdil svoj talent a slávu dávno presahujúce hranice Nemecka. Ak vás príbeh o vzájomnom hľadaní dvoch zvláštnych ľudí príliš neláka, skúste si na tento film zájsť iba kvôli zvuku. Použitá minimalistická hudba je skvelou ukážkou významu tejto filmovej zložky. Aj tie najobyčajnejšie scény (napr. Sissy kráčajúca do kopca) majú vďaka nej atmosféru, ktorá robí z filmu pozoruhodne jednoliaty celok.

Siedmy hriech
Na Kubu 19. storočia nás privádza hviezdne obsadený film s Antoniom Banderasom a Angelinou Joolie. Bohatý obchodník Luis Vargas hodlá upevniť svoje spoločenské postavenie sobášom s Američankou. Nehľadá skutočnú lásku a dohoda je uzavretá čisto na obchodnom základe. Namiesto jednoduchej ženy do jeho života prekvapivo vstupuje zvodná Julia. Z roviny sentimentálnej love story sa film prenáša do dramatickejšej polohy plnej intríg a zrady. Touto kombináciou pripomína latinskoamerické telenovely, rozdiel je v omnoho profesionálnejšom stvárnení a v tom, že sa postavy nevyhýbajú exteriérom a erotickým scénam.

Wasabi
Luc Besson sa v tomto prípade ako scenárista a producent posunul z magických hlbočín na komerčné plytčiny, kde sa mu v konečnom dôsledku už pár rokov celkom slušne darí. Spolu s režisérom Gérardom Krawczykom po komerčne úspešnej komédii Taxi taxi stvorili ďalší film vo veľmi podobnom duchu. Hubert (Jean Reno) je svojský policajt s typovými príznakmi Jamesa Bonda, čo sa prejavuje jeho bohorovnosťou a absolútnou neohrozenosťou. Sledujeme jeho nečakaný výlet do Japonska, kde si poradí s tamojšou mafiou a vyrieši rodinnú záhadu. Príjemná komédia je celá postavená na zveličení a efektných záberoch. Odzrkadľuje súčasnú podobu francúzskej komercie, jej tvorcovia sa už asi definitívne rozhodli, že po sebe nezanechajú umenie, ale peknú kôpku peňazí.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 12:15