StoryEditor

Nízkonákladové aerolínie v problémoch

11.11.2002, 23:00

Snaha vytvoriť z trosiek zbankrotovaného Swissairu nízkonákladovú leteckú spoločnosť Air Lib sa rozpadáva ako domček z karát. Air Lib, do júla minulého roka známa ako AOM Air Liberté vo vlastníctve dnes už neexistujúceho Swissairu, sa tak v európskom sektore lacných aerolínií stala prvým prípadom hroziacej platobnej neschopnosti. Dvaja noví investori, ktorí chcú Air Lib dostať pod zastrešovaciu spoločnosť Holco S.A., majú v poslednej minúte zabrániť krachu tejto druhej najväčšej francúzskej leteckej spoločnosti.
Predseda predstavenstva Jean-Charles Corbet v spolupráci s bankou Lazard Fréres a audítorskou spoločnosťou KPMG predložil reštrukturalizačný plán, v rámci ktorého má byť zrušených ďalších 500 zo zostávajúcich 3 200 pracovných miest. Odborníci však pochybujú o uskutočniteľnosti Corbetových zámerov, keďže samotný sociálny program podľa odhadov odborov bude stáť 45 mil. eur, čo však J. Ch. Corbet nemôže zaplatiť. Navyše, zápasí s leteckou spoločnosťou Swiss, nástupníkom Swissairu, v súvislosti s vrátením 63 mil. eur, ktoré Swissair zostal dlžný svojej dcére.
Bez nových investorov by bol Air Lib stratený, keďže zadlženosť 90 mil. eur zaťažuje spoločnosť, ktorá prakticky nedisponuje vlastným kapitálom. Firma riskuje aj problémy s Európskou úniou (EÚ), ak do určitého termínu nevráti štátny úver vo výške 30,5 mil. eur. Navyše, platnosť jej licencie vypršala 31. októbra a namiesto riadneho predĺženia dostala spoločnosť len predbežné povolenie pokračovať v činnosti do 15. novembra.
Podľa údajov nemeckého Handelsblattu, J. Ch. Corbet na jar odštartoval pravidelné vnútroštátne lety a linky do hlavných miest európskych krajín. Vo svojom úsilí však naráža na tvrdú konkurenciu. Najväčšia európska nízkonákladová letecká spoločnosť EasyJet totiž po Francúzsku lieta za jednotnú cenu približne 25 eur a francúzska Air France pravidelné a lacné linky medzi Parížom a provinciou Navette za 40 eur.
Pre úspešný štart nemala nová spoločnosť dobrú východiskovú pozíciu. Nevýhodnou sa ukázala voľba centrálneho letiska -- parížskeho Orly, ktoré ledva dokáže obslúžiť veľké medzinárodné spoločnosti. Okrem toho Air Lib zápasí s problémami s letovým parkom, ktorého súčasťou sú starnúce lietadlá DC9 a MD83 a dlhšie lety mení na dobrodružstvo roztrasená DC10. Spotreba a náklady na údržbu týchto lietadiel pripravili bezsenné noci už Corbetovým predchodcom v Swissairi, no na rozdiel od EasyJet, ktorý nakúpi 120 nových airbusov, však Air Lib nemá peniaze nové lietadlá.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 10:35