Patrí Slovensko medzi krajiny s vysokým daňovým a odvodovým zaťažením? Pod vplyvom vlastného každoročného marcového alebo i každomesačného účtovania by sme povedali, že áno. Subjektívne pocity plus stokrát opakované tvrdenia insitných združení plus Deň daňovej slobody rovná sa neotrasiteľná pravda.
V roku 2000 bol podľa predbežných údajov OECD podiel úhrnnej daňovej kvóty na HDP v krajinách EÚ 41,6 percenta. V roku 2001 viedlo Švédsko -- 53,2 percenta, potom je Dánsko so 49 percentami. Z európskych krajín OECD majú najnižšiu záťaž v Írsku -- 29,2 percenta. Kto nasleduje potom? Je to Slovensko s 33,1 percenta! SR mala nižšie zaťaženie aj ako krajina hospodárskeho zázraku Nový Zéland (34,8). Porovnanie dosť kríva, lebo vyspelé krajiny s vysokou produktivitou dokážu s menším relatívnym podielom daní a odvodov pokryť väčší rozsah spoločenských potrieb. Ale aj Maďarsko malo 38,6 percenta, ČR 39 percent.
Vláda sa dostáva do rozporu -- chce daňové bremeno odľahčiť, ale súčasne musí riešiť akútne diery v štátnom rozpočte. Pri každej reforme je dôležité, aby krátkodobé opatrenia neboli v rozpore s dlhodobými zámermi. Tam môžu byť škody dvojaké -- pôsobí sa proti dlhodobému cieľu alebo nám opatrenia pretrvajú dlhšie, lebo je to výhodné. Napríklad v roku 1997 vtedajšia opozícia kritizovala preradenie telekomunikačných sadzieb do základnej sadzby DPH, ale po prevzatí moci ich nevrátila späť, hoci tam mohli byť až do prijatia do EÚ.
Pripomeňme si, čo sa vláda zaviazala v Predvstupovom ekonomickom programe. V horizonte vstupu do EÚ sa má posilniť úloha daní zo spotreby a princípy zdaňovania sa nepriamymi daňami zblížia s princípmi uplatňovanými v EÚ. Daňové zaťaženie príjmov sa má zamerať na podporu podnikania a podporu zamestnanosti. Zjednodušiť sa má daňová legislatíva a zlepšiť treba daňovú správu.
Čo máme z predvstupového programu už vybavené, je sadzba dane z príjmov právnických osôb. Program predpokladal zníženie sadzby na 25 percent v roku 2005 a stalo sa tak o tri roky skôr. Spotrebné dane bude treba prispôsobiť minimálnym hraniciam zo smernice EÚ -- to sa deje. Najproblematickejšie je prispôsobovanie DPH. V predvstupovom programe sa uvádza úprava výšky obratu pre registráciu DPH, zjednotenie zdaňovacieho obdobia a zjednotenie pravidiel pre vratky dane. Zbližovanie sadzieb DPH je iniciatívou vlády, ktorá môže eliminovať časť špekulácií s vratkami, znížiť rozpočtové napätie a kladne pôsobiť na platobnú bilanciu. Ale asymetrické zbližovanie sadzieb a rozdielny dopad benefitov z trojpercentného zníženia základnej a štvorpercentného rastu zníženej sadzby bude pôsobiť na spotrebu základných druhov tovaru a zamestnanosť v niektorých produkčných odvetviach a obchode.
Všetky pohyby v daniach by sa mali robiť na základe dôkladných analýz dlhodobých efektov. Je dosť dôvodov myslieť si, že najmä pri kalkuláciách DPH úradovala skôr trojčlenka a úspešný stavbársky a hoteliérsky lobbing.
StoryEditor