StoryEditor

Ústupky vlády pre Kia sú väčšie ako pre PSA

20.07.2004, 00:00
Autor:
TASRTASR
Slovensko bolo v záujme získania novej automobilky Hyundai/Kia ochotné začiatkom tohto roka pristúpiť na významne širšie požiadavky, ako si dohodol ešte na prelome rokov 2002 a 2003 francúzsky PSA Peugeot-Citroën.

Slovensko bolo v záujme získania novej automobilky Hyundai/Kia ochotné začiatkom tohto roka pristúpiť na významne širšie požiadavky, ako si dohodol ešte na prelome rokov 2002 a 2003 francúzsky PSA Peugeot-Citroën. Juhokórejskej firme sa vláda dokonca zaviazala, že do konca roku 2007 nebude zvyšovať 19-percentnú daň z príjmu právnických osôb. Rovnako Slovensko musí Hyundai/Kia zabezpečiť, že v pracovnom práve nepríde k takým zmenám, ktoré by viedli k viac ako 20-percentnému nárastu nákladov na pracovnú silu. Vyplýva to zo zverejnených investičných zmlúv.
Ak by Slovensko predsa len spomenutú daň zdvihlo alebo by výraznejšie zmenilo svoje pracovné právo, musí investorovi zaplatiť náhradu škody, a ten môže dokonca z celého projektu odstúpiť bez vyvodenia akejkoľvek zodpovednosti voči SR.
Tak juhokórejskej, ako aj francúzskej automobilke bude pritom vláda investičnými stimulmi pokrývať ich investície do výšky 15 percent, tak, ako to maximálne povoľuje EÚ. PSA však v Trnave investuje až 700 miliónov eur, zatiaľ čo juhokórejské firmy Kia Motors a Hyundai Mobis v súhrne minimálne 550 miliónov eur. Okrem bežných 15-percentných stimulov má Kia v SR tiež dohodnuté, že krajina za viac ako 20 miliárd korún dokončí ešte do záveru roka 2006 diaľnicu medzi Bratislavou a Žilinou.
Rozdiel je nielen vo výške investície, ale dokonca aj v prísnosti vynucovania záväzkov zo strany investora. Verejnosti je už dávnejšie známe, že vláda juhokórejských investorov ani vyslovene nezaviazala na potrebu dokončenia investície, keďže za to nie sú stanovené žiadne sankcie. Vo zverejnenej zmluve s PSA sa však uvádza, že investor sa v prípade získania stimulov zaväzuje svoju investíciu dokončiť. Ak by sa projekt nezrealizoval, Slovensko od investora tiež ihneď dostane späť trnavský pozemok aj s už zrealizovanými stavebnými prácami.
Spoločné výhody pre investorov napríklad spočívajú v tom, že v 100-kilometrovom okruhu okolo ich fabrík nebudú môcť byť postavené iné závody podobného zamerania. Spoločné v oboch zmluvách je aj vytvorenie priestoru na riešenie sporov v zahraničí. Všetky spory s PSA majú byť totiž posunuté na Londýnsky rozhodcovský súd a v prípade Hyundai/Kia to má byť podobná inštitúcia vo Viedni.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 01:34