Výrobky z Európske únie sa majú označovať Made in EU. Nielen z reakcií, ale z podstaty je jasné, že je to jeden z nešťastnejších bruselských nápadov. Ako prví a najhlasnejšie sa ozvali nemeckí priemyselníci, ktorí považujú značku Made in Germany za výnimočnú značku kvality a záruku dobrej predajnosti svojich výrobkov. Hovoria o rozriedení kvality a majú pravdu. Najmä pri potravinách, textile a ďalších spotrebných výrobkoch sa nechcú zastrešiť jednou značkou s portugalskými, gréckymi alebo trebárs litovskými výrobcami. Ani sa im veľmi nemožno čudovať, lebo rozdiely sú stále veľké.
Pri zložitejších produktoch, ako sú automobily alebo spotrebná elektronika, je to úplne iné. Krajina pôvodcu konečného výrobku stráca zmysel, lebo nositeľmi kvality (či nekvality) sú aj producenti komponentov alebo celých funkčných skupín výrobku. Spotrebiteľ nevie, či je v škodovke motor z Nemecka alebo Česka, elektronika zo Španielska alebo z Portugalska. Kvalitu internacionálneho výrobku však konečný výrobca garantuje. Americké chryslery Voyager a Cruiser sa vyrábajú v rakúskom Grazi, niektoré typy audi a suzuki v Maďarsku. Na kozmetike popri výrobnom koncerne nájdete konkrétny závod a konkrétnu krajinu naozaj len zriedka.
Internacionalizácia a globalizácia zotreli národné a kontinentálne hranice, odrazilo sa to aj na označovaní výrobkov. Nie je rozumné pokúšať sa o formálne vymedzovanie teritórií, keď o to tí vyspelejší záujem nemajú. Lebo označením Made in EU sa budú vyťahovať predovšetkým tí, ktorých národná značka (oprávnene) znamená vo svete priemyslu a obchodu len málo.
StoryEditor
Made in
Označením Made in EU sa budú vyťahovať predovšetkým tí, ktorých národné značka (oprávnene) znamená vo svete priemyslu a obchodu len málo.