StoryEditor

Vojtech Lorenc: Hľadáme vlastnú cestu modernizácie vrtuľníkov

16.03.2004, 23:00
Je ešte aktuálna dohoda krajín V4 z roku 2002 o vzájomnej spolupráci pri modernizácii vrtuľníkov Mi-24?
- Dohoda platí, no vlani sa upravila. ČR požiadala, aby mohla na vývoji modernizácie vrtuľníkov pracovať sama. Maďari rozhodnutie o modernizácii odložili na rok 2006. SR má dnes dve možnosti. Buď sa budeme finančne podieľať na modernizácii v rámci projektu V4 s Poľskom alebo vyhlásime tender na integrátora modernizácie Mi-24V. V každom prípade chceme naše výrobné kapacity využiť na modernizáciu vlastných desiatich Mi-24V i na modernizáciu tohto typu strojov pre tretie krajiny. Spojenie síl viacerých krajín je lacnejšie. Dohoda V4 umožňuje pri nákupe prístrojov výrazne ušetriť na množstvových rabatoch. O tom, či pôjdeme s Poľskom alebo sami, rozhodne do konca marca ministerstvo obrany.

Systémový integrátor sa však už hľadá.
- Oslovili sme osem spoločností. V podstate všetky ponúkajú rovnaké prístroje, podstatná je cena, termíny dodania a servisné služby. Ich odpovede posúdi zajtra expertná komisia rezortu. Veľké spoločnosti počítajú pri modernizácii s využitím domáceho priemyslu. Len ruské firmy zvyčajne trvajú na tom, že modernizácia sa musí robiť u nich.

SR a Bulharsko podpísali nedávno dohodu o vzájomnom zabezpečení kvality špeciálnej výroby a služieb. Vidíte priestor na spoluprácu v prípade modernizácie vrtuľníkov?
- Neviem, či má Bulharsko vlastné výrobné kapacity na takéto projekty. V Leteckých opravovniach Trenčín sa pre nich v minulosti už robili generálne opravy lietadiel L-29.

Je systémová integrácia najlukratívnejšou časťou modernizácie?
- Áno, na celom procese je to najpodstatnejšie.

Čo bude stáť veľká modernizácia tzv. véčok?
- Podľa zvoleného spôsobu sa náklady môžu pohybovať od 7 do 20 mil. USD. Základnou filozofiou je vybudovanie jednotnej digitalizovanej kabíny. Všetky vzdušné prostriedky majú využívať rovnaké avionické prístroje. Nie všetky vrtuľníky však budú vybavené rovnako. Modulový systém umožní, že budú pripravené na zabudovanie ďalších zariadení podľa aktuálnych požiadaviek vzdušných síl. Raketová výzbroj sa meniť nebude. Za modernizáciu výzbroje sa však považuje aj skrátenie rozhodovacieho procesu po vybavení novými prístrojmi. Majú sa zlepšiť i letové vlastnosti a dostupnosť vrtuľníkov, preto sa majú vymieňať motory a rotorové listy.

Minister obrany začiatkom februára predstavil zmeny v koncepcii letectva.
- V prípade Mi-24V sa nič nemení. Rozhodnutie padlo pri vrtuľníkoch Mi-24D, ktoré budú po skončení životnosti v 2008 vyradené a ponúknuté na odpredaj. Ide o staré stroje. V súčasnosti sa pokračuje v ich malej modernizácii, ktorá umožní ich použitie aj po vstupe do NATO.
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
20. apríl 2024 16:25