StoryEditor

ŽSR sa rozdelili na dve spoločnosti

01.01.2002, 23:00
Autor:
TASRTASR

K rozdeleniu Železníc SR (ŽSR) na štátny podnik Železnice SR, správcu dopravnej cesty a akciovú spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa komerčnej a dopravnej činnosti, došlo 1. januára. Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka schválila vláda SR.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Cudzie pasíva železníc pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 mld. Sk pri ich celkovom majetku v hodnote 73,6 mld. Sk.
Na budúce ŽSR prejde väčšia časť záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 mld. Sk v priebehu piatich rokov. Železniciam SR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru.
"Do ŽS boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel," povedal M. Čikovský. Spoločnosť vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR, ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota nepeňažného vkladu je približne 26 mld. Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 mld. Sk.
Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-percentným akcionárom ŽS je SR, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed a jeho zástupca Ladislav Saxa. Orgány oboch spoločností sa budú kreovať na začiatku roka. Postupná transformácia a reštrukturalizácia železníc by mali vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

Citát:
Postupná transformácia a reštrukturalizácia železníc by mali vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 19:44