StoryEditor

Quo vadis, automobil?

14.10.2002, 00:00

Prvá jazda: Mercedes S 600
Veru, ťažko povedať, kam kráča a kde sa zastaví vývoj automobilu. Skutočnosť, že bohatí sú stále bohatší a sú ochotní utratiť viac peňazí za spotrebný tovar zvaný automobil, ženie výrobcov do takmer absurdných rozhodnutí.
Dobré je, ak tým výrobcom je firma známa serióznosťou a kvalitou. Tou, našťastie, značka Mercedes-Benz nepochybne je. Pred pár dňami svetu predstavila inovovaný najluxusnejší typový rad, označovaný tradične Trieda S. Mali sme možnosť vyskúšať si niekoľko modelov vlastnými rukami na nemeckých cestách a diaľniciach.
Celkom logicky najväčšiu pozornosť lákal najsilnejší a najdrahší model: S 600. Samozrejme, v ňom sú implementované takmer všetky inovácie. Číra optika reflektorov, mierne tvarové zmeny, nové kombinácie materiálov interiéru atď. No predovšetkým celkom nový systém PRE-SAFE.
Ten, využívajúc elektroniku systémov ESP a BAS, rozozná, či vozidlu hrozí náraz a pripraví ho naň. Cieľ: čo najlepšia ochrana posádky. Počas praktickej skúšky na bezpečnej letiskovej ploche PRE-SAFE nastavil sedadlo do správnej polohy, napol bezpečnostný pás, zatvoril strešné okno... nedeje sa tak bleskurýchlo a nenávratne, ale údajne dostatočne rýchlo na to, aby bola ochrana účinná. Nie je problém, v prípade, že vozidlo nenarazí, nastaviť si opäť sedadlo, otvoriť strechu, pásy sa uvoľnia.
Ale vráťme sa k spomínanému S 600. Poháňa ho nový dvanásťvalec s dvoma turbodúchadlami a vodou chladenými medzichladičmi stlačeného vzduchu. Najvyšší výkon 500 k (368 kW) a najvyšší krútiaci moment 800 Nm/1 800 -- 3 500.min-1. Udeľuje vozidlu s pohotovostnou hmotnosťou 2 135 kg takmer absurdné zrýchlenie 0 -- 100 km/h za 4,8 s (Ferrari 456 GT 5,5 s, Porsche 911 Turbo 4,9 s -- s automatom). Za tento časový úsek zrýchlia prostredníctvom automatizovanej prevodovky na stovku, samozrejme, aj polohovateľné zadné sedadlá, predĺžený rázvor, kožený interiér, hi-fi súprava -- jednoducho, totálne luxusná výbava. Stačí zošliapnuť pedál. Úprimne povedané, vodič ani nemá pocit, že sa stáva aktérom solídneho športového výkonu. Ešte viac gigantický krútiaci moment vynikne pri zrýchľovaní napríklad z 90 km/h, čo je typická každodenná diaľničná potreba. S 600 sa vyrába len v predĺženej verzii (rázvor 3 085 mm), je teda určený tým najnáročnejším, čiže najbohatším. Ktovie, koľkí si v ňom sadnú za volant. Na Slovensku pri ňom nájdete v cenníku cifru 5 998 956 Sk. Verme, že koruna sa bude naďalej posilňovať...
Vráťme sa k ďalším inováciám novej triedy S. Pre ňu je novinkou možnosť stáleho pohonu všetkých štyroch kolies 4-MATIC (60 % na zadnú nápravu) aj výbava aktívnym sedadlom s označením Multicontour Seat. Prispôsobuje tuhosť svojich častí momentálnej situácii a je veľmi príjemné najmä pri ostrejšom prechádzaní zákrut.
Samozrejme, účelom krátkeho článku nie je vymenovať všetko, čo je na faceliftovanej Triede S nové. Preto na záver ešte spomeniem inovované 6-valcové motory a skutočnosť, že svoje primárne postavenie v trhovom segmente luxusných vozidiel si po uvedených úpravách Trieda S veľmi pravdepodobne ešte posilní.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 04:43