Na neverejnom zasadaní poslanci počas 60. schôdze prerokovali a vzali na vedomie Správu o činnosti Slovenskej informačnej služby (SIS) v roku 2001, ktorú predniesol riaditeľ SIS Vladimír Mitro. Ako konštatoval, činnosť SIS stále viac obmedzuje nedostatok finančných zdrojov, ktoré sú pre ňu vyčlenené. To vedie k zhoršeniu bezpečnostnej situácie v SR, reálne bezpečnostné riziká sa prejavujú v prehlbovaní technického a materiálneho zaostávania SIS za prostriedkami, ktorými disponujú skupiny organizovaného zločinu, teroristické organizácie, ako i cudzie spravodajské služby pôsobiace proti záujmom SR. Upozornil tiež poslancov, že ak v tejto veci nedôjde k urýchlenej zmene, hrozí, že SR sa onedlho premení na operačný priestor teroristických a extrémistických organizácií, mafiánskych skupín, prepieračov peňazí a ďalších skupín. Bezpečnostné zložky ich nebudú schopné včas odhaliť, ani reagovať na ich aktivity, alebo eliminovať ich činnosť adekvátnymi protiopatreniami
Organizovaný zločin: Organizovaný zločin v Slovenskej republike možno v súčasnosti považovať za súčasť medzinárodných zločineckých štruktúr, ktoré zastrešujú špičky svetového organizovaného zločinu, predovšetkým ruského, albánskeho a talianskeho pôvodu. V podstatne menšej miere možno to isté konštatovať aj o ázijských organizovaných gangoch, ktoré však na našom území nepredstavujú väčšie bezpečnostné riziko. Dominantná oblasť aktivít podsvetia sa sústreďuje v ekonomickej sfére, pričom je veľmi ťažké rozoznať aktivity legálne od nezákonných. Tento fakt spôsobujú možnosti podnikateľského prostredia, ktoré mafia na základe odborného poradenstva dokonale využíva na legalizáciu finančných prostriedkov pochádzajúcich z trestnej činnosti, na operácie podvodného charakteru, ako aj na prístup k veľkým ekonomickým aktivitám, ktoré organizuje štát.
Ekonomická oblasť: SIS služba odhalila niekoľko prípadov v oblasti tunelovania podnikov vo vlastníctve štátu, FNM a miest, keď ich manažéri zneužívali svoje postavenie na vlastné obohatenie, na úkor podniku, ktorý riadili. Často boli na tunelovanie využívané nastrčené osoby alebo nimi založené spoločnosti. SIS pri odhaľovaní colných podvodov sa SIS zameriavala predovšetkým na pašovanie tovarov a na fiktívne vývozy tovaru do zahraničia, za ktoré si podnikatelia neoprávnene uplatňovali vrátenie DPH a prípadne aj spotrebnej dane. Na pašovaní tovaru a fiktívnych vývozoch boli v niektorých prípadoch zainteresovaní aj samotní colní pracovníci (najmä u tabakových výrobkov, alkoholu, spotrebného tovaru a motorovej nafty deklarovanej ako kvapalina, na ktorú sa nevzťahuje spotrebná daň). V oblasti daňových únikov dochádzalo najmä k podvodom pri dani z príjmu, DPH a spotrebnej dani. Medzi najčastejšie daňové podvody patrili prípady, keď firmy viedli vo svojom účtovníctve faktúry za fiktívne dodávky tovarov a služieb, prípadne faktúry s vysoko nadsadenými cenami tovarov, pomocou ktorých si neoprávnene znižovali základ pre výpočet dane z príjmu. SIS odhalila korupciu a klientelizmus na niektorých ministerstvách a štátnych fondoch, v radoch správcov konkurznej podstaty, na colniciach, na okresných a krajských úradoch, na daňových úradoch a v stavebných sporiteľniach. Na súdoch sa korupcia uplatnila najmä pri výbere a kontrole činnosti správcov konkurznej podstaty, pri urýchľovaní jednotlivých prípadov, ale niekedy aj na ovplyvnenie rozhodovania sudcov. SIS sa podarilo získať aj nepriame dôkazy o korupcii, najmä o neprimeraných majetkových pomeroch podozrivých úradníkov. Z hľadiska daňových úradov sa korupčné konanie prejavovalo najmä u riaditeľov daňových úradov a daňových kontrolórov. V prípade colnej správy SIS upozornila na korupciu nielen radových colníkov, ale aj ich priamych nadriadených. SIS v predstihu niekoľkých mesiacov upozornila na blížiaci sa bankrot nebankových finančných inštitúcií a analyzovala niektoré ich pochybné investície.
StoryEditor