StoryEditor

Nezastaviteľná expanzia? Vo finále ankety európske auto roka je prvýkrát čínsky model

28.11.2023, 11:20
Autor:
fdvfdv
  • Do finále európskej ankety Auto roka sa prvýkrát dostala čínska značka, konkrétne model spoločnosti BYD.
  • Medzinárodná odborná porota, voliaca od roku 1963 európske vozidlo roka (Car of the Year, COTY), zverejnila aktuálne sedem finalistov ročníka 2024.
  • Zo siedmich vybraných typov sú celkom štyri plne elektrické, rovnako ako vlani. O rok skôr ich však bolo až šesť.

Usporiadatelia ankety európske auto roka COTY oznámili, že jedným zo siedmich finalistov na rok 2024 je aj model Seal čínskej automobilky BYD. Ďalšími finalistami sú vozidlá BMW radu 5, Kia EV9, Peugeot 3008 a elektrická verzie E-3008, Renault Scénic, Toyota C-HR a Volvo EX30. Celkový víťaz ankety bude vyhlásený 26. februára na ženevskom autosalóne, píše iDNES.cz.

Účasť spoločnosti BYD a jej modelu Seal v sedmičke najlepších automobilov nadchádzajúceho roka môže byť pre niekoho prekvapením, no ide o logický dôsledok ničím a nikým nezadržanej expanzie čínskych automobiliek v Európe.

Pozrite si finalistov ankety COTY 2024:

„Seal dnes skutočne patrí koncepčne aj prevedením k najlepším dostupným osobným elektromobilom svojej triedy a na tradičnom septembrovom veľkom testovaní COTY v dánskom Tannise sme ocenili aj znamenité jazdné vlastnosti, perfektné spracovanie a reálne dlhý dojazd,“ komentuje pre iDNES.cz Jiří Duchoň, jediný český zástupca v porote COTY.

„Kým doteraz autá z Číny z voľby ankety európske auto roka vypadávali ako rarity, ktoré nebola schopná väčšina členov poroty testovať, s ich rozšírením na dlhý rad rôznych trhov západnej a severnej Európy tento argument padá,“ dodáva.

image

Šesť neprávom prehliadaných jazdeniek: sú cenovo dostupné a vyniknú aj spoľahlivosťou

Ďalšími čistými elektromobilmi vo finálovej sedmičke voľby Car of the Year 2024 je monštruózna Kia EV9, naopak veľmi ľahký Renault Scénic a prekvapivo lacné Volvo EX30, ktoré je na upresnenie tiež vyrábané v Číne (Volvo je súčasťou čínskeho koncernu Geely). 

Svoje miesto do úzkeho výberu tých najlepších si našli taktiež BMW radu 5 a Peugeot 3008, pri ktorých sa dá voliť medzi čisto elektrickým a spaľovacím motorom, a Toyota C-HR, jediný takzvaný full-hybrid v tejto spoločnosti automobilov.

Jiří Duchoň si všíma ideológiu automobiliek, ktorá vstupuje aj do nominovaných áut. „Napríklad Peugeot o benzínovej verzii 3008 zatiaľ zaryto mlčí a k dispozícii nám ju doteraz vôbec nedal, hoci technické parametre už poznáme a na výrobnej linke závodu v Sochaux sme ju videli už pri našej návšteve na začiatku septembra ,“ vysvetľuje.

image

Za porušenie mastná pokuta: Spoznajte v kvíze dopravné značky, ktoré mnohí ignorujú

Konečný zoznam uchádzačov o titul COTY 2024, ktorí splnili všetky požiadavky na zaradenie do tohto ročníka, obdržali porotcovia vo štvrtok 23. novembra a v priebehu uplynulého víkendu prebehlo hlasovanie. V ňom každý zo 49 porotcov z 22 krajín označil sedem svojich favoritov a prostým súčtom ich „bodov“ vzišli finalisti. 

„Pripomeňme, že našich dvoch kolegov z Ruska sme síce nevylúčili, ale ich členstvo zostáva prerušené, takže hlasovania sa zúčastniť nemôžu,“ dodáva Duchoň. Pokračovanie v procese výberu v ankete bude po Novom roku.

„V dňoch 12. a 13. februára 2024 si všetkých finalistov naposledy dôkladne vyskúšame v známom prostredí testovacej trate CERAM v Mortefontaine pri Paríži a jej okolí a laureát titulu COTY 2024 bude slávnostne vyhlásený v pondelok 26. februára 2024 v predvečer otvorenia autosalónu v Ženeve,“ opisuje Jiří Duchoň.

image

BMW končí výrobu spaľovacích motorov. V hlavnom závode ich náhradia elektromobily

Odborná anketa voliaca auto roka (Car of the Year, COTY) beží bez prerušenia od roku 1964 a je úplne nezávislá. Organizáciu zaisťujú časopisy Auto (Taliansko), Autocar (Veľká Británia), Autopista (Španielsko), Autovisia (Holandsko), L´Automobile (Francúzsko) a Vi Bilagare (Švédsko), Automobil Revue (Švajčiarsko), Autotrends (Belgicko) a Firmenauto (Nemecko). 

Porota v súčasnosti pozostáva z 61 členov z 23 krajín najmä západnej a strednej Európy. Česká republika má v COTY jedného zástupcu od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 ním bol Milan Jozíf, do ročníka 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českú republiku volí Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil a spolupracovník iDNES.cz. Zatiaľ posledným víťazom tejto ankety je elektromobil Avenger americkej značky Jeep.

01 - Modified: 2023-11-27 10:16:56 - Feat.: 1 - Title: Za porušenie mastná pokuta: Spoznajte v kvíze dopravné značky, ktoré mnohí ignorujú 02 - Modified: 2023-11-19 10:46:22 - Feat.: 1 - Title: Kórejská vlajková loď prekvapila. Najväčšia Kia poteší rodiny i náročných manažérov 03 - Modified: 2023-11-15 09:30:00 - Feat.: 1 - Title: BMW končí výrobu spaľovacích motorov. V hlavnom závode ich náhradia elektromobily 04 - Modified: 2023-11-11 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Najlacnejšie autá na Slovensku? Zabudnite na Fabiu, mnohé za rok zdraželi o tisíce eur 05 - Modified: 2023-11-09 11:20:00 - Feat.: 1 - Title: Je mi ľúto, Európa. Majú lepšiu ponuku, konštatujú kupujúci čínskych elektromobilov​ 06 - Modified: 2023-11-08 14:05:45 - Feat.: 1 - Title: Šesť neprávom prehliadaných jazdeniek: sú cenovo dostupné a vyniknú aj spoľahlivosťou
01 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 02 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 04 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 05 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 11:12