Zdroj: Škoda Auto

Znovuzrodenie legendárnej Škody 1203? Takto by mohla československá ikona vyzerať dnes

Radoslav Petrík 18.03.2021, 09:32

Ikonický model, ktorý poznajú mnohí, dostal novú tvár a pokrokové riešenia. V škodabudúcnosti by však nemuselo ísť len o štúdiu, ale reálny model v ponuke českej značky.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Kedysi brázdila naše cesty, dnes však už patrí len k pekným spomienkam. Reč je o Škode 1203, úžitkovom automobile, ktorý sa začal vyrábať v českom Vrchlabí ešte v roku 1968. Bola pritom najrozšírenejším československým úžitkovým vozidlom 20. storočia.

​Čechov a Slovákov sprevádzala doslova od kolísky (sanitné verzie) až po cestu poslednú (pohrebné prevedenie), nehovoriac o mikrobusoch, dodávkach, valníkoch či montážnych verziách. Úžitkový automobil s jednopriestorovou karosériou bol poháňaný štvorvalcom OHV s výkonom 39 kW.

​Z počiatku sa model vyrábal v spomínanom Vrchlabí, no v roku 1981 sa produkcia presunula do Trnavy, kde sa 1203-ka vyrábala až do druhej polovice 90. rokov. Produkcia v Trnave bola ukončená až v roku 1999 pre odbytové ťažkosti týchto už vtedy značne zastaraných áut. Po roku 1999 vo výrobe tohto „nesmrteľného“ automobilu pokračovala (na zákazku) malá česká firma Ocelot.

Štúdia, ktorá by sa mohla pretaviť do reality

Ako by však ikonický škodovácky model vyzeral v súčasnosti očami dnešných dizajnérov? Odpoveď prináša samotná automobilka v rámci svojho seriálu "Ikony v novom kabáte", kde už vdýchla moderného ducha napríklad i Škode 130 RS. Na pretvorení úžitkovej "tisícdvestotrojky" sa podieľal Daniel Hájek, 31 ročný český dizajnér.

Ten je s automobilkou Škoda Auto spätý už od samotného začiatku. V roku 2016 ešte počas štúdií nastúpil do automobilky Škoda Auto a pôsobí v nej na pozícii dizajnéra užívateľských rozhraní (HMI), s jeho prácou sa môžete stretnúť napríklad v palubných systémoch modelov Octavia a Enyaq iV, no pracoval aj na prototypoch Vision X, Vision RS, Vision iV a Vision IN.

Zdroj:  Škoda Auto

​​"Takú v prevedení valník máme u babičky a deda na záhrade, len už je nepojazdná," hovorí Hájek. "To bolo vlastne moje prvé auto, používali sme ho ako pracovný stroj na poli, už v 15 rokoch som si ho mohol občas naštartovať a sem-tam sa s ním po poli posúvať," spomína. Niet sa teda čomu čudovať, že na prácu si vybral práve tento model.

"Áno, bavili sme sa o tom s kolegami, že keď mám skúsenosti s 1203, mohol by som ju skúsiť oživiť pre nové tisícročie, ale zároveň si myslím, že by takéto auto dnes značke Škoda veľmi pristalo," dodáva Hájek. Podľa neho je to vozidlo, ktoré úplne bez pochyby stelesňuje hodnoty značky: praktickosť, veľký vnútorný priestor aj Simply Clever riešenia.

V jeho predstavách je však "nová" Škoda 1203 moderným kempingovými vozidlom s výklopnou strechou. "Popularita tohto typu áut v poslednej dobe rastie, takže som nakoniec zvolil práve toto prevedenie." Skutočne má štúdia reálny potenciál, veď v ponuke automobilky práve veľkopriestorové MPV chýba a niet pochýb o tom, že by s ním značka vedela ukojiť potreby mnohých rodinne zameraných zákazníkov.

​Práve segment MPV by mohol v nasledujúcich rokoch vzrásť a prekonať trend SUV, nad ktorými pomaly legislatíva láme palicu. Sympatickým členom by sa tak po pretavení do sériovej podoby mohla stať práve znovuzrodená praktická Škoda 1203, najpravdepodobnejšie s elektrickým pohonom.

Skvelá variabilita

Hájek sa pri návrhu štúdie snažil o čo najmodernejšiu podobu s odkazom na minulosť, no chcel sa vyvarovať príliš retro riešeniam. Zároveň volil cestu uhladenosti a maximálne čistého vzhľadu. Treba však podotknúť, že určitých charakteristickým prvkom sa ani novinka nevyhla.

Nová 1203 dostala "dvojitý šilt", ako autor nazýva mierne pretiahnutý lem strechy a masky chladiča, namiesto jemných oblín je oboje vyvedené v trochu ostrejších rysoch. Obvodovú horizontálnu líniu pôvodnej 1203 nahradila pre vozidlá značky dnes typická "tornado línia" a auto dostalo veľmi moderný svetelný podpis. Auto opticky rozširujú horizontálne línie a odkazom na úzku stavbu 1203 sú sklenené bočnice a relatívne úzka strecha.

Zdroj:  Wikimedia/Jan Polák

​​Hájek sa nebráni predstave, že by nový model 1203 stál na platforme koncernového Volkswagenu Transporter, prípadne že by išlo o vozidlo so spomínaným plne elektrickým pohonom. "Elektromobil by dovolil ešte lepšie využitie priestoru," podotýka. Dominantou interiéru je minimalisticky poňatá palubná doska opäť s výrazným horizontálnym členením a tiež horizontálnym dvojramenným volantom.

Na historickú 1203 odkazuje aj polica v tvare obráteného krídla v spodnej časti palubnej dosky. Tá obsahuje úložné priestory a jej zaujímavosťou je, že je výsuvná. Skutočne atraktívnym riešením, ktoré zvolila napríklad i nová generácia Dacie Sandero, je náhrada infotainmentu vlastným zariadením.

​​"Predstavou je, že vodič využije pre tieto informácie vlastné zariadenia, napríklad smartphone alebo tablet," hovorí Daniel s tým, že by samozrejme pre tieto zariadenia mohol navrhnúť špeciálnu aplikáciu, ktorá by obsluhu funkcií auta zvládala. Palubná doska tak má len malý informačný displej pod volantom.

Či sa takéto riešenia alebo rovno celý nápad štúdie znovuzrodenej Škody 1203 dostane v budúcnosti aj do reality je nateraz otázne. Možno sa v nasledujúcich rokoch dočkáme priestranného MPV modelu, ktorý si vezme príklad aj z riešení tejto ikonickej štúdie.