Elektromobily sú čoraz rozšírenejšie

Zdroj: Pixabay/Marilyn Murphy

Myslel si si, že elektromobily nás spasia? Nie je to úplne tak, ako sa zdá

Marta Fandlová 14.09.2021, 11:00

Tiež máš pocit, že z každej strany na teba vyskakuje reklama na elektromobily? Propagujú ich influenceri, politici aj známe osobnosti. Zrazu nastal veľký boom, všetci ich buď majú, alebo si ich plánujú kúpiť. Sú však tak prospešné pre životné prostredie ako všetci tvrdia?

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

O elektromobiloch sa hovorí, ako o skvelom vynáleze, ktorý nás spasí a pomôže zachrániť našu planétu. Nemusí to vôbec platiť. Premýšľal si niekedy nad tým, koľko odpadu vznikne z jedného elektrického auta? Čo sa presne stane s lítiovými batériami, keď doslúžia? Ako sa vôbec recyklujú? To sú dôležité otázky, na ktoré treba naozaj dôkladne odpovedať.

Rýchlo šíriaci sa trend

Elektromobilita sa za krátky čas stala trendy záležitosťou. Predpokladá sa, že do roku 2030 bude na cestách neuveriteľných 140 miliónov elektromobilov. Čína má veľkú ambíciu stať sa lídrom vo výrobe automobilov na celom svete. Vláda domácich výrobcov podporuje dotáciami, menšími reguláciami pre evidenčné čísla a budovaním lepšej infraštruktúry. Už tento rok by mali čínske elektromobily výraznejšie vstúpiť na európsky trh.

Elektromobilitu podporuje aj nový americký prezident Joe Biden, ktorý vyhlásil, že si želá, aby 50 percent predaných vozidiel v USA za rok 2030, tvorili tie s elektrickým pohonom, píše Reuters.

Ako je to u nás? V Európskej únii si môže zákazník vybrať zatiaľ zo 70 rôznych modelov značkových elektrických áut. Medzi tie najpredávanejšie patrí Renalt Zoe, Tesla Model či Volkswagen ID.3. Elektromobily obľubujú najmä Nóri. V tejto škandinávskej krajine sa v roku 2020 predalo viac elektromobilov, ako obyčajných áut.

Nemecko zas patrí k najväčším producentom elektromobilov v Európe. V nemeckých podnikoch sa v roku 2020 vyrobilo okolo 190-tisíc plne elektrických áut, čo je takmer tretina z celkového počtu elektormobilov vyrobených v Európskej Únii. Na druhom mieste sa umiestnilo Francúzsko a prekvapivo, na treťom mieste bolo Slovensko, ktoré sa zaraďuje medzi tie najväčšie špičky.

Väčší elektromobil môže vytvoriť viac emisií ako bežné, menšie auto

Mnohí zástancovia elektromobility tvrdia, že elektromobil vytvára omnoho menej emisií ako bežné auto. Žiaľ, nie je to úplne pravda. Množstvo emisií, ktoré elektromobil vytvorí, ovplyvňuje veľkosť samotného elektromobilu, teda najmä veľkosť batérie, ktorá sa v elektromobile nachádza. V prípade, že ide o elektromobil s väčšími rozmermi, môže vytvoriť viac emisií ako bežné, menšie auto.

Všetky súčiastky v elektromobile, napríklad taká batéria, ktorá sa v ňom nachádza, v budúcnosti vytvoria odpad. Navyše samotný proces výroby elektromobilov tiež nie je vôbec ekologický, vytvára veľa emisií, pretože batérie v elektromobile sú vyrobené z lítia, ktorého ťažba zaťažuje planétu. Jeho ťažba výrazne znehodnocuje aj zdroje vody. V oblastiach, kde sa ťaží lítium zo slaných jazier, vzniká veľké sucho, ktoré ohrozuje chovateľov dobytka, farmárov či poľnohospodárov. 

Lítium sa ťažko recykluje

Priemyselný analytici odhadujú, že svet bude od roku 2030 produkovať až dva milióny ton lítiových batérií ročne. Práve preto je dôležité začať diskusiu o recyklácií lítiových batérií. Žiaľ, stále chýbajú kvalitné výskumy, ako ich recyklovať, aj preto sa recykluje na celom svete stále málo batérií. V Austrálii sa zatiaľ recykluje len 2-3 percenta batérií, v Európe a v Amerike však na tom nie sme o nič lepšie, recyklujeme len 5 percent všetkých lítiových batérií.

Eko vieš byť najmä bez auta

V konečnom dôsledku môžeme mať „eko“ batériové elektromobily a nízke emisie oxidu uhličitého, no planétu vďaka tomu zamoríme ťažkými kovmi, zničíme množstvo prírodných oblastí a pre jedno odvetvie spotrebujeme suroviny, ktoré sú možno oveľa potrebnejšie v iných oblastiach.

Elektromobily problém s dopravou zatiaľ nevyriešia, len tento problém na chvíľku zaplátajú. Je pochopiteľné, že nie pre všetkých je úplne pohodlné cestovanie v mestskej hromadnej doprave či vo vlaku. Vlaky na Slovensku často horia alebo meškajú. Cyklotrás je stále málo, ale našťastie, lepší sa to. To, čo potrebujeme, je, aby sa aj na Slovensku viac podporovali ekologické formy dopravy, vznikali kvalitnejšie cyklotrasy a zlepšila sa kvalita služieb vo vlaku.

Ani elektromobily teda nie sú tak priateľské k prírode, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Čelia viacerým výzvam - niektoré z nich sme v článku pomenovali, ktoré musia v blízkej budúcnosti prekonať. Ak sa s nimi vysporiadajú, rozhodne sa priblížia k ekologickému ideálu