Základom je samozrejme prezutie zimných pneumatík na tie letné. Či už ide o kompletné prehodenie kolies s diskami, alebo meníte len pneumatiky, neodporúčame nechávať si zjazdené zimné plášte na „dorazenie“ cez letnú sezónu. V tomto období teploty stúpajú a zimné pneumatiky nie sú na takéto podmienky navrhované, čo môže spôsobiť zlú ovládateľnosť auta a tiež vyššiu spotrebu paliva. Zákonom stanovený minimálny dezén je 1,6 milimetra pri letných pneumatikách, avšak odporúčame minimálne skôr tri až štyri milimetre pre dôkladné a správne odvádzanie vody na ceste.Archív HN
StoryEditor

​Ako skladovať pneumatiky? Pri nesprávnom spôsobe sa môžu poškodiť

Radoslav Petrík16.03.2021., 15:43h
Prinášame vám pár tipov, ako rozlíšiť staré či poškodené pneumatiky a ako ich správne skladovať mimo sezóny. Práve tým viete predĺžiť ich životnosť.
Lajkuj Brainee.sk na

Zdá sa, že zima sa už definitívne končí a to je tiež znamenie pre vodičov, že je potrebné urobiť jarnú, respektíve letnú údržbu vozidla. Nedávno sme vám priniesli niekoľko tipov, na čo všetko sa zamerať pri samotnom prezúvaní vozidla alebo uvažovaní, či už je ten správny čas na výmenu zimných pneumatík za tie letné.

Medzi dôležité body v celom procese prípravy vozidla je tiež skladovanie pneumatík mimo sezóny. Neodbornou manipuláciou a zlými podmienkami si totiž svoje pneumatiky viete časom poškodiť - znížiť ich životnosť.

​V súčasnosti pritom mnohé pneuservisy ponúkajú šikovnú možnosť po prezutí pneumatiky alebo celé kolesá ponechať priamo v ich sklade. Vo väčšine prípadov sa to dokonca neviaže na využitie služieb výmeny kolies, takže si môžete v týchto priestoroch odložiť aj kolesá, ktoré ste si prehodili na parkovisku pred panelákom.

Takýto spôsob je vítaný najmä v prípade, keď nemáte mimo sezóny pneumatiky alebo kolesá kde uložiť vo vlastných priestoroch. Pneuservisy ponúkajú i ošetrenie takýchto kolies, takže pri následnom prezúvaní pred začiatkom ďalšej sezóny budú "ako nové".

Zrelé na vyhodenie?

Samozrejme, vhodnou alternatívou je aj skladovanie doma, no treba dať pozor na vhodné podmienky. Ešte pred svojpomocnou výmenou sa uistite, či sú pripravované zimné/letné pneumatiky vo vyhovujúcom stave alebo treba zaobstarať nové. Skontrolujte teda poškodenia každej pneumatiky zvlášť a pozor si dajte najmä na trhliny, praskliny, vypukliny či obnažené kordy.

Pixabay

​Podľa legislatívy má byť hĺbka dezénu letných pneumatík 1,6 milimetra, avšak pre vaše vlastné bezpečie a bezpečie cestnej premávky odporúčame minimálnu hĺbku dezénu najlepšie štyri až tri milimetre. Jednoducho to zistíte aj za pomoci mince s hodnotou dve eurá, ktorej strieborný okraj má práve štyri milimetre.

Ak lem v dezéne zmizne, pneumatika ešte nejaký čas vydrží. Odporúčame tiež poznačiť si napríklad bielou kriedou, kde boli konkrétne pneumatiky na aute osadené - viete si tak následne vyvážiť ich opotrebenie jednotlivým prehodením na iné koleso.

Priemerná životnosť pneumatík je zhruba päť rokov - po tomto období sa pneumatiky odporúča využívať s bezpečnostnými obmedzeniami. Je lepšie pneumatiky radšej meniť skôr, než následne (prinajlepšom) ľutovať. Dôležité je to pri zimných pneumatikách, ale aj pri tých letných, u ktorých sa zhoršia vlastnosti priľnavosti.

​Vodiči sa okrem toho často domnievajú, že ak v predajni nedostanú pneumatiky vyrobené v roku zakúpenia, dostávajú nekvalitný a starý tovar. Ak sú však pneumatiky správne skladované, ich životnosť je dlhšia ako päť rokov. Až potom dochádza k zhoršeniu ich vlastností. Takže ročné pneumatiky určite nie sú "po záruke", ale dá sa chápať, keď chce niekto gumy čo najčerstvejšie - aby mu dlho vydržali.

Vek skontrolujete nájdením čísla DOT (Department of Transportation), ktoré sa nachádza na bočnej strane pneumatiky a môže vyzerať asi takto: DOT H2UV YC3B 0319.

ETLMA/Ilustračná snímka

​V označení sa skrýva výrobná továreň, veľkosť pneumatiky a jej obdobie výroby. Na určenie veku pneumatiky vám však bude stačiť posledná časť čísla DOT. V našom prípade hovoríme o údaji 0319. Prvé dve číslice uvádzajú týždeň výroby pneumatiky a druhé dve číslice zas uvádzajú rok výroby. Pneumatika s označením 0319 bola vyrobená počas tretieho týždňa minulého roka.

Skladovanie

Ak ste už kolesá z automobilu demontovali alebo vám v pneuservisy "vyzuli" pneumatiky, je potrebné ich vyčistiť (disky najmä od soli a celkovo od nečistôt) a najlepšie tiež zbaviť sa všetkých kamienkov v drážkach dezénu. Ich skladovanie by malo byť v tmavej, chladnej (do 20-25 stupňov Celzia) a suchej miestnosti, bez vlhkosti a slnečného UV žiarenia.

Rozhodne neodporúčame nechávať pneumatiky či kolesá priamo vonku, keďže veľmi rýchlo dochádza k vysušovaniu a praskaniu pneumatík vplyvom poveternostných podmienok.

​Pneumatiky na kolesách skladujte v stĺpcoch a pri dlhodobom skladovaní sa odporúča meniť ich poradie, prípadne ich otáčať. Ak máte možnosť, lepším riešením je aj ich zavesenie za otvor v disku alebo osadenie na špeciálny stojan, ktorý dnes môžete kúpiť v špecializovaných predajniach autodoplnkov.

V prípade, že máte pneumatiky voľné (bez diskov), odporúčame skladovať ich vo zvislej polohe a niekoľkokrát mimo sezónu ich otáčať. Správnou starostlivosťou pri skladovaní im zaistíte dlhšiu životnosť a v konečnom dôsledku teda šetríte financie, ktoré by ste museli investovať do kúpy nových plášťov. Nevhodná je najmä plechová garáž, kde je v zime chvíľu teplo, chvíľu mráz a v lete neskutočné teplo. Nič z toho totiž nerobí pneumatikám dobre.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
25. apríl 2024 17:12