Zdroj: ProfiAuto

Pri údržbe auta robíme mnoho chýb. Toto sú najčastejšie, nájdeš sa v nich aj ty?

Radoslav Petrík 12.03.2021, 13:42

Ako majiteľ či prevádzkovateľ auta máš isté povinnosti, ktoré nie je dobré podceňovať. V opačnom prípade sa ti to môže vypomstiť na finančne nákladnom servise.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Patríš k vodičom, ktorí sa o svoje vozidlo i patrične starajú, alebo automobily využívaš len na presun medzi jednotlivými bodmi a návštevu servisu zvažuješ až vtedy, ak sa niečo pokazí? V prípade, že patríš k druhej skupiny majiteľov, mal by si svoj postoj prehodnotiť.

Práve zanedbanie pravidelnej údržby totiž môže vyústiť až do nepríjemností, ktoré si budú vyžadovať podstatne väčší a finančne náročnejší zásah zo strany servisných odborníkov. Čomu sa teda vyhnúť a ktorých najčastejších zlozvykov z pohľadu údržby by ste sa mali pokúsiť v budúcnosti zbaviť?

Ignorovanie kontroliek

Palubná doska môže v súčasnosti disponovať naozaj atraktívnymi a zaujímavými tvarmi, no ak bude okolie budíkov svietiť kontrolkami ako vianočný stromček, budete sa na "palubovku" čoskoro pozerať už len v odstavenom aute. Ich funkcia totiž nie je na okrasu a v mnohých prípadoch môžu oznamovať vážny problém.

Spravidla sú dôležité kontrolky na palubnom počítači vyobrazené v oranžovej a červenej farbe. Vďaka tomu môže už i laik spoznať, čo mu chce vozidlo povedať. V mnohých prípadoch totiž menej skúsení vodiči netušia, čo jednotlivé symboly znamenajú a tak často varovania odignorujú. Moderné modely áut už preto používajú i písomné varovania, ktoré sa zvyčajne zobrazia už pri samotnom štartovaní auta.

Ak motor automobilu nestratí výkon a nedostane sa do núdzového režimu, je možné vozidlo používať ako pri bežnej prevádzke. Môže isť o náhodnú chybu, ktorá sa po určitom čase vráti do normálu. Ak kontrolka motora stále svieti a motor dokonca upadne do núdzového režimu, odporúčame urýchlenú návštevu servisu.

​​Vyriešenie vypálenej žiarovky tabuliek EČV či absentujúcu vodu v ostrekovačoch okna môžete bez vážnejších problémov odložiť, no napríklad prehrievanie motora, nízku hladinu motorového oleja, chybu bŕzd či iné závažné problémy vyobrazené červenou kontrolkou je nutné riešiť okamžite. Veľakrát sa včasnou diagnostikou a návštevou odborníkov vyhnete podstatne komplikovanejších a drahším opravám.

Zdroj:  practicalmotoring

Nedodržiavanie servisných intervalov

Z časti s predchádzajúcim bodom súvisí i ďalší podceňovaný zlozvyk - zanedbávanie a nedodržiavanie pravidelných servisných intervalov. Pri modeloch sa množstvo uplynulej doby či najazdených kilometrov môže v súvislosti s nutnosťou návštevy servisu líšiť. Preto je nutné, aby ste sa o intervaloch oboznámili u výrobcu/predajcu alebo si našli stanovené rozmedzie intervalov v servisnej knižke.

Často sa môže auto zdať počas jazdy v poriadku a bez akýchkoľvek problémov, no pod kapotou môže byť ukrytá "časovaná bomba", ktorú je možné práve pravidelnými servisnými prehliadkami včas odhaliť a odstrániť.

​​Opäť platí, že prevencia je najlepším liekom a nemali by sme ju podceňovať. Pri nových vozidlách je návšteva servisu viazaná napríklad so zárukou, no najväčšie nástrahy čakajú najmä na majiteľov starších áut, u ktorých by mali vzhľadom na vek prebiehať preventívne kontroly i podstatne častejšie.

Zanedbanie výmeny motorového oleja

Výmena oleja je podľa odporúčaní mnohých výrobcov v podstate najjednoduchší spôsob, ako sa postarať o správne fungovanie vášho motora. Je to jednoduchý a finančne nie príliš náročný úkon a pritom je práve olej po palive jednou z najdôležitejších tekutín, ktoré vaše vozidlo potrebuje pre samotnú jazdu/fungovanie.

Olej maže, čistí motor, chráni ho pred prehriatím a umožňuje mu bežať hladko a presne tak, ako bol skonštruovaný. Ak však je oleja málo alebo je príliš starý, môže problém vyústiť v niektorých prípadoch až do zadretia motora a oprava je potom skutočne drahá. Predzvesť toho, že v agregáte už koluje starý olej (napríklad po kúpe jazdeného auta, kedy sa vždy odporúča výmena) je veľký hluk a slabá kultivovanosť motora.

Hlučný zvuk pri štarte alebo už pri nižších teplotách môže signalizovať práve problémy spojené s olejom, obzvlášť ak sú počuť i kovové zvuky (nedostatok oleja). V starom oleji sa tiež nachádza veľa pevných čiastočiek alebo pilín, ktoré môžu časom upchať olejový filter. To následne zabraňuje optimálnemu obehu oleja v pohonnej jednotke, čo môže mať za následok zníženú pohyblivosť motorových častíc a zníženie výkonu motora.

​Pri výbere oleja si zistite, aký vaše auto potrebuje skrz odporúčania výrobcu alebo si nechajte poradiť od odborníkov. Súčasné motory sú konštrukčne a taktiež technologicky natoľko komplikované, že výrobca vie najlepšie, ktorý olej je pre daný automobil najvhodnejší. Pri starších vozidlách môžete siahnuť aj po univerzálnych olejoch, ktoré spĺňajú svoj účel.

Väčšina mechanikov odporúča výmenu oleja každých 12-tisíc až 15-tisíc kilometrov, respektíve v intervale každého pol roka. V prípade, že s autom jazdíte najmä v mestskej premávke, je dobré výmenu oleja vykonať častejšie. A to aj vtedy, ak najazdíte menej kilometrov.

Moderné autá využívajúce syntetické oleje s predĺženou trvanlivosťou (longlife) smú výmenu oleja vykonať po vzdialenosti 20-tisíc a viac najazdených kilometroch. Rýchlosť degradácie vlastností oleja je však závislá od viacerých faktorov. Ak kupujete ojazdené auto, odporúčame výmenu oleja (i ďalších kvapalín) čo najskôr. Výnimkou je iba spoľahlivé vydokladovanie výmeny predchádzajúcim majiteľom.

A čo ostatné kvapaliny?

Motorový olej však nie je jedinou kvapalinou, ktorá môže vo vozidle spôsobiť pri zanedbaní údržby problémy. Okrem neho totiž netreba zabúdať ani na kontrolu brzdovej kvapaliny, prevodovej kvapaliny či servo oleja pre posilňovač riadenia. Uistite sa, že pri pravidelnej servisnej kontroly vám mechanici vymenia a skontrolujú aj spomínané kvapaliny.

Zdroj:  Youtube/James Last (Ilustračná snímka)

​Majte tiež na mysli aj klimatizáciu a chladiace médium, komfortný prvok výbavy, ktorý počas letného obdobia dostáva poriadne zabrať. Servis je o niečo zložitejší, no odporúča sa aspoň raz-dvakrát ročne. Klimatizáciu totiž nevyužijete iba počas horúcich slnečných dní, ale aj v zimnom či sychravom období, kedy je úroveň vlhkosti vysoká a dochádza k častému zahmlievaniu okien. Vtedy je práve klimatizácia šikovným pomocníkom.

Pred zimou je tiež vhodné ubezpečiť sa, že v chladiči koluje dostatočne odolná zmes, ktorá vydrží i tuhé mrazy. V servise dokážu zmerať úroveň nariedenia a teda teplotu, do ktorej by mala byť jej funkcia dostatočná.

Pochopiteľne, pozornosť si zaslúžia i ďalšie dôležité diely motora, podvozka a brzdového systému. Vyhnite sa i nekvalitným, neoriginálnym náhradným dielom a svojpomocnej neodbornej oprave. Kľúčovou je však práve prevencia a pravidelné kontroly, ktoré zaistia predchádzanie neželaným nepríjemným prekvapeniam.