Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Toto s manuálnou prevodovkou v aute nikdy nerob. Takto ju rýchlo privedieš do hrobu

Radoslav Petrík 11.03.2021, 13:33

Čomu by sme sa mali pri jazde autom s manuálnou prevodovkou vyhnúť, aby sme predišli zbytočným problémom? Stačí dodržať jednoduché zásady.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Automatická prevodovka sa stáva čoraz obľúbenejšou a najmä v mnohých skutočne výkonných alebo luxusných autách dáva skutočne zmysel. Nájdeme ju však naprieč kategóriami i segmentmi, pričom sa ponúka aj v naozaj ľudových modeloch.

Aj napriek tomu si ešte tradičná manuálna prevodovka udržuje skalných fanúšikov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Umožňuje totiž o niečo väčšiu kontrolu nad vozidlom a v športovo-orientovaných vozidlách prináša zase charakteristický zážitok z jazdy. Podobne ako s automatickou, aj s manuálnou prevodovkou je nutné vedieť správne zachádzať.

Totiž, práve manuálna prevodovka je náchylnejšia na rôzne chyby a zaužívané zlozvyky vodiča, ktoré môžu spôsobiť poškodenie komponentov spojky aj samotnej prevodovky. Okrem toho, nesprávnym zachádzaním s manuálnou prevodovkou môžete dokonca výrazne skrátiť aj životnosť motora. Od čoho by sme si teda mali odvyknúť?

Státie so zaradenou rýchlosťou

Život vo veľkomeste s autom s manuálnou prevodovkou môže byť naozaj náročný. Zápchy, križovatky, časté zastavenia – to všetko vplýva na životnosť spojky a prevodovky. Neprospieva jej však najmä to, keď s vozidlom dlho stojíme, máme zaradenú rýchlosť a zároveň stlačený spojkový pedál.

Spojka na dlhé „postávanie“ nie je práve stavaná a škodíte jej. Riešením je vyradiť si do neutrálu, pedál uvoľniť a až pri naskočení zelenej na semafore/rozjazde zaradiť rýchlosť a následne sa pohnúť. Ušetríte si tým niekoľko stoviek eur za opravy, ktoré sú v súvislosti so spojkou a prevodovkou vždy finančne náročné.

Nohu na spojku neodkladajte

Ďalší častý zlozvyk, ktorý robíte vedome alebo i nevedome. Ponechanie práve "nepotrebnej" nohy na spojkovom pedále nie je práve ideálne a nevypláca sa to. Každé vozidlo má záber spojky nastavený inak a preto môže pri neustálom (neúmyselnom) stlačení dôjsť k prekĺzaniu spojky či opotrebeniu spojkového ložiska. Je vhodné prekonať sa a o tých pár centimetrov si svoju nohu posunúť. Mnohé automobily majú už totiž opierku na nohu vyriešenú vyhradeným miestom hneď vedľa pedála spojky.

V kopci radšej brzda

Niektorí vodiči robia zásadnú chybu, a to, že na spojke doslova držia celé auto v kopci. Namiesto ručnej brzdy tak nesprávne využívajú možnosť udržiavať vozidlo na mieste pomocou mierne zaberajúcej spojky. Netušia pritom, ako výrazne jej touto činnosťou škodia a aké problémy si môžu spôsobiť.

Zdroj:  HN/Radoslav Petrík

​Rovnako ako pri predchádzajúcich bodoch sa extrémne namáhajú jej časti, čím rapídne znižujete životnosť celej spojky. Odporúčame pri státí a rozjazde používať radšej ručnú brzdu, aj keď to nie je pre niekoho úplne jednoduché. Moderné autá už dokonca disponujú Asistentom rozjazdu do kopca, ktorý na tú chvíľu medzi pustením brzdy a záberom spojky vozidlo podrží.

Naplno pri nízkych otáčkach

Ďalším zlozvykom v našom zozname je „šliapanie na krk“ autu v nízkych otáčkach. Inak povedané, podtáčanie motora a následné zaťažovanie. Dávkovanie výkonu by malo prichádzať rovnomerne, preto v prípade potreby treba radšej podradiť a snažiť sa nevyžadovať zrýchlenie so sto percentným výkonom pri nízkych otáčkach a vysokom prevodovom stupni.

Trpí tým samotný motor, spojka, ako aj dvojhmotný zotrvačník a ďalšie diely namáhané vysokými vibráciami. Ich oprava, prípadne výmena, sú opäť finančne veľmi náročné. Vyhnúť sa zníženiu životnosti pritom nie je také ťažké.

Ruka na radiacej páke

Posledným bodom je často vídané odkladanie si ruky na radiacu páku. Vodič to môže robiť podvedome, čím má väčší pocit "vládnutia" nad autom, ale je to chyba, ktorou si môžete spôsobiť zbytočné problémy. Rukou na radiacej páke vyvíjate tlak na tiahla, čo môže ďalej spôsobovať veľké trenie a následne sa skončiť skorším opotrebením prevodovky. Jej výmena je pochopiteľne drahou záležitosťou.