TASR
StoryEditor

Chyba, za ktorú hrozí aj pokuta. Vieš, ako na aute správne používať hmlovky?

Radoslav Petrík10.03.2021., 11:22h
Využívanie hmlových svetiel na cestách upresňuje zákon, avšak priamo neurčuje, kedy by ich už vodiči mali vypnúť. Aké sú zásady ich používania?
Lajkuj Brainee.sk na

Nadchádzajúci prechod medzi sychravým jesenným a zimným obdobím dáva množstvu vodičov poriadne zabrať. Počasie sa na cestách rýchlo mení, v posledných dňoch sú častým javom aj husté hmly a prekvapiť môže i silný dážď, námraza a sneženie.

Aj skúsení vodiči sa však občas dopúšťajú niektorých "notorických" chýb počas vedenia vozidla. Medzi tie najčastejšie patrí aj nevypnutie hmlových svetiel v pravý čas a teda fakt, že s hmlovkami oslňujú ostatných účastníkov cestnej premávky aj po skončení stavu zníženej viditeľnosti. Veľakrát je možné na cestách stretnúť vodičov, ktorí jazdia s permanentne zapnutými hmlovkami (aj za priaznivého počasia), čím škodia všetkým naokolo.

Pozrite si aj niekoľko tipov, na čo pred jesenným a zimným obdobím nezabudnúť:

​​Hmlové svetlá smie totiž vodič využiť len počas hmly, dažďa či sneženia. Stanovuje to Zákon 8/2009 paragraf 32 odstavec štyri, ktorý taktiež vraví, že vodič smie jazdiť s parkovacími, alebo obrysovými svetlami, ak má súčasne rozsvietené aj stretávacie, alebo diaľkové svetlomety, alebo prídavné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené.

Na druhú stranu je nutné priznať, že žiadne ustanovenie v zákone konkrétne neprikazuje vypínanie hmlových svetiel pri jazde v meste či v kolóne a tak je skôr na samotných vodičoch, ako vyhodnotia situáciu a prípadné dokazovanie "viny" môže byť ťažké. Každý by si mal vstúpiť do svedomia a využívať hmlovky skutočne iba v nevyhnutnej miere. V opačnom prípade riskujete pokutu zhruba do výšky 30 eur.

Aktivácia

Na zapínanie hmloviek sa vo vozidlách nachádzajú najmä samostatné tlačidlá, prípadne je ich zapnutie zahrnuté do otočného voliču prepínania svetiel (vtedy sa hmlovky aktivujú jemným potiahnutím voliču). Predné hmlovky sa dajú zapnúť už s obrysovými (teda parkovacími) svetlami a aktivovanie predných a zadných hmlových svetiel môže mať byť riešené spínačom osobitne alebo dokopy.

Pozor si treba dať na to, ak máte nastavenie osvetlenia vozidla v polohe AUTO (automaticky). Vtedy sa totiž môže stať, že sa hmlovky nebudú dať bez manuálneho prevolenia režimu na stretávacie svetlá zapnúť. ​Môžu však existovať i výnimky.

TopSpeed

​V starších vozidlách sme potom mohli nájsť systém aktivácie zadných hmlových svetiel a následne predných, prípadne naopak. Veľká časť starých modelov (záleží aj od výbavy), má potom iba zadné hmlovky, ktoré sú však podstatne dôležitejšie.

Zadné hmlovky

Mnohé automobily sú vybavené iba zadnými hmlovkami, ktoré sú však pri jazde v hmle najdôležitejšie najmä pre ostatných vodičov na cestách. Ide o silné červené svetlo (jedno alebo dve) a ich úlohou je oznámiť ostatných účastníkom cestnej premávky vašu polohu.

​Najmä biele a šedé autá môžu byť v hustej hmle doslova neviditeľné a bežné koncové svetlomety nemusia stačiť. Vtedy prichádzajú na rad zadné hmlovky, ktoré svojim vyšším výkonom a svietivosťou dávajú ostatným vodičom podstatne skôr vedieť, že idete pred nimi.

Zadné hmlovky dokážu poriadne oslepovať

​​Zadné hmlovky však určite vypnite po vjazde do osvetlenej obce a rovnako aj pri státí v kolóne (ponechajte ich zapnuté iba ak ste posledným v kolóne a iba dovtedy, kým za vás nezastane iné auto). Možno ste to už zažili aj vy, no čakanie v zápche za niekým, kto vám okrem brzdových svetiel aj koncovými hmlovkami vypaľuje oči, nie je nič príjemné.

Predné hmlovky

Predné hmlové svetlá zvyčajne vyžarujú biele chladné svetlo, no môžu mať jemne žltý nádych. Je však potrebné dodať, že ich doplnenie o rôzne farebné fólie (často napríklad výrazné žlté) je na našom území krajiny zakázané a príslušníci polície vám za to môžu dokonca i zadržať papiere od vozidla.

Cestovanie cez noc prináša výhody nižších teplôt, avšak vyžaduje si dôkladnú kontrolu svetlometov ešte pred samotnou jazdou. Nastavenie a funkčnosť nielen predných, ale tiež koncových svetiel by mala byť samozrejmosťou. Nevynechajte tiež smerové svetlá či hmlovky. Ku komfortu nepochybne patrí tiež klimatizácia, ktorá je v letnom horúcom období takmer neodmysliteľnou súčasťou. Ak sa však pokazí, dokáže poriadne skomplikovať cestovanie. Odporúčame preveriť stav, prípadne doplniť/vymeniť chladivo pri slabom chladení interiéru, no ak dochádza k problémom veľmi často, za následok to môže mať únik chladiacej zložky. Cestovanie cez noc prináša výhody nižších teplôt, avšak vyžaduje si dôkladnú kontrolu svetlometov ešte pred samotnou jazdou. Nastavenie a funkčnosť nielen predných, ale tiež koncových svetiel by mala byť samozrejmosťou. Nevynechajte tiež smerové svetlá či hmlovky. Ku komfortu nepochybne patrí tiež klimatizácia, ktorá je v letnom horúcom období takmer neodmysliteľnou súčasťou. Ak sa však pokazí, dokáže poriadne skomplikovať cestovanie. Odporúčame preveriť stav, prípadne doplniť/vymeniť chladivo pri slabom chladení interiéru, no ak dochádza k problémom veľmi často, za následok to môže mať únik chladiacej zložky. HN/Radoslav Petrík

​Predné hmlovky, na rozdiel od tých koncových, jemne zlepšujú výhľad samotného vodiča počas hmly a zvyčajne tiež širšie osvetľujú miesta mimo vozovky (krajnice). Tento benefit sa môže hodiť aj počas bežnej tmy, kedy máte lepší prehľad o dianí v blízkom okolí vozidla a dá sa tak do istej miery lepšie prechádzať zrážke so zverou.

Dôležité však je, aby ste hmlové svetlomety za nezníženej viditeľnosti vypínali pri zaregistrovaní oproti idúceho auta alebo po vjazde do obce. V opačnom prípade môžete zbytočne oslňovať ostatných a tým ich aj ohrozovať.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. apríl 2024 10:21