Zdroj: Youtube.com

Problém s naštartovaním auta v zime? Rady nad zlato, ako sa tomu vyhnúť

Radoslav Petrík 28.03.2021, 11:03

Majitelia by mali dodržiavať pravidelnú údržbu vozidla a pred zimou preveriť najmä stav akumulátora u odborníkov. Inak hrozí šanca, že ráno motor nenaskočí.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Keď vám ráno, pri teplote hlboko pod nulou, nenaštartuje auto, vie to poriadne pokaziť náladu aj tomu najväčšiemu optimistovi. Nie je tajomstvom, že vozidlá to majú počas mrazivých dní skutočne ťažké a majitelia by mali už v predstihu dbať na ich správnu prípravu na zimnú sezónu.

Márna snaha o naštartovanie auta nie je ničím výnimočným v aktuálnom období. V noci prituhne a ak cestujete do práce v skorých ranných hodinách, môže byť "nakopnutie" motora nemalým problémom. Existuje dokonca hneď niekoľko možností, prečo sa vám po otočení kľúčika v spínacej skrinke nepodarilo vozidlo naštartovať.

Prevencia je však v tomto prípade kľúčová. Neobnáša to iba výmenu letných pneumatík za tie zimné a prehodenie látkových koberčekov za odolnejšie gumové. Ak totiž majiteľ podcení údržbu a prípravu auta, môže zostať v tej najmenej vhodnej chvíli nemilo prekvapený a nútený narýchlo vyhľadať inú alternatívu dopravy. Čo teda nezanedbať?

Zdroj:  ProfiAuto

Keď protestuje akumulátor

Povedzme si pravdu, jedným z najčastejších dôvodov nenaštartovania v zime je práve zlá autobatéria. Stačí zanedbať jej preventívnu kontrolu pred sezónou a vypomstiť sa môže znížená kapacita práve pri rannom štarte. Najmä teraz, keď sa rozmohla práca z domu namiesto každodenného dochádzania do roboty, upustenie od ciest za rodinou alebo známymi, zastavené víkendové výlety.

Auto teda pokojne stojí aj niekoľko dní či týždňov vonku a to batérii rozhodne neprospieva, hoci ak je v dobrom stave, mala by aj takúto "skúšku" vydržať. Akumulátor by mal zostávať najmä suchý a čistý, pretože nečistoty a vlhkosť medzi svorkami môžu spôsobiť výskyt bludných prúdov, ktoré urýchľujú vybitie akumulátora.

Keď už sa dostanete k štartovaniu, zobuďte akumulátor k činnosti tým, že na niekoľko sekúnd spustíte "odberateľov" prúdu (svetlá, rádio, prieduchy). Následne vypnite všetky prijímače, ktoré odoberajú prúd, a skúste naštartovať. Svoj pokus však nerealizujte dlho, aby ste úplne nevybili batériu či nepoškodili iné diely (najmä štartér). V dieselových motoroch pred štartom rozohrejte, aj niekoľkokrát, žhaviace sviečky.

Nabiť akumulátor sa odporúča vždy, keď úroveň klesne pod 12,4 V. Dokonca i keď je akumulátor ľahko prístupný, odborníci radia ho radšej nabiť, než odpojiť a vybrať. Elektronické systémy v novších vozidlách môžu vysielať správy o chybách alebo stratiť údaje v prípade, že sa vyskytne prestávka v napájaní. Obnovenie ich činnosti potom vyžaduje návštevu servisu.

​Pokiaľ ste už pri štartovaní batériu úplne vybili, snažte sa čerpať prúd z externého zdroja - o pomoc môžete v takomto prípade požiadať taxikára alebo mestskú políciu, tí pri sebe v zimnom období zvyknú štartovacie káble nosiť ako "povinnú výbavu". Ak chcete mať istotu, káble si zaobstarajte sami a následne vám už stačí v prípade núdze nájsť iba ochotného vodiča navôkol.

Staršie vozidlá môže zachrániť roztlačenie, u moderných vozidiel to radšej neskúšajte - môžu vás následne čakať nemalé technické problémy, hrozí, že dôjde k pretrhnutiu rozvodového remeňa či k stretu piestu s ventilmi.

Zdroj:  Archív HN

Pozor na štartér

Veľmi citlivým komponentom na nízke zimné teploty a vlhkosť je aj štartér vozidla, pripojený priamo k batérii. Keďže štartér spotrebováva pri štartovaní motora prúd, je dôležité, aby bola aj samotná batéria plne funkčná. V opačnom prípade bude mať totiž problém i štartér.

Doba štartovania by potom nemala ani pri „zamrznutom“ motore byť dlhšia než 12 sekúnd, inak sa už môže vybiť aj pomerne schopná batéria. Zvoľte radšej štartovanie niekoľkokrát za sebou a kratšie.

​Zhoršovať situáciu pri ťažkom rannom štarte môže aj používanie nesprávneho oleja a zvyšovanie odporu. Najmä majitelia starých automobilov šetria a volia často polosyntetický alebo dokonca minerálny olej, ktorý je až príliš hustý a spôsobuje veľký odpor s ktorým si batéria a štartér v zime podstatne ťažšie poradia.

To nie je všetko, problémy totiž môžu vzniknúť aj pri skorodovaných kontaktoch štartérov, ktoré nie sú dostatočne chránené pred nemilosrdnými vonkajšími vplyvmi. Pri poruche štartéra, väčšinou nie je možnosť opravy na mieste, je nutné privolať asistenčnú službu/odťah do servisu - príznaky sú cvaknutie v motorovom priestore pri štartovaní, ale motor sa nepretáča, prípadne sa po spustení štartu ozve zvuk elektromotora štartéra, ale motor sa nepretáča.

Zradiť môže nafta, ale aj benzín

Ak máte akumulátor skutočne v poriadku a v rovnako dobrom stave je i štartér, problémy pri štartovaní môže spôsobovať i nesprávne palivo a problémy v palivovom systéme. Stále platí, že naftové vozidlá to majú so štartovaním v zime ťažšie a to tiež preto, že teplota zamrznutia benzínu je až -45 stupňov Celzia a v našom podnebnom pásme tak problém so zamŕzaním benzínu prakticky neexistuje.

Motorová nafta predávaná v lete na čerpacích staniciach však môže tuhnúť už pri nulovej teplote. Zimná, predávaná zhruba od polovice novembra do marca, hustne až pri teplote -20 stupňov Celzia, čo je hodnota, ktorá v niektorých oblastiach môže byť počas zimy reálna.

Uistite sa teda, že v nádrži máte počas zimy zimnú naftu, prípade do nej doplňte aditívum, ktoré si môžete zakúpiť na čerpacích staniciach alebo v obchodoch s auto-moto doplnkami. U dieselov používajte prísadu pôsobiacu proti vyzrážaniu parafínu, vďaka tomu sa palivový filter neupchá (jeho výmenu však nezanedbávajte, zlý stav prispieva k nepriechodnosti).

Zdroj:  Pixabay

​Aj napriek tomu, že benzín ako taký u nás zrejme nezamrzne, neznamená to, že majiteľom benzínových áut sa problémy vyhýbajú. Kvôli dodávaniu biozložiek a vstrebávaniu vody z ovzdušia sa môže vlhkosť dostávať do nádrže a následne vyzrážať do podoby vody. Benzín je o asi 25 percent ľahší než voda a nemieša sa s ňou. Voda sa teda vždy zhromažďuje na dne a pokiaľ ju potom nasaje čerpadlo, môže zmrznúť buď vo filtri alebo v hadiciach a zamedziť možnosť štartovania. Voda a vlhkosť v nádrži môže tiež časom spôsobovať koróziu.

Dôležité teda je, aby v oboch prípadoch používatelia benzínových i naftových áut nejazdili na rezervu. Dobrým riešením je tiež používanie prostriedkov do palív viažucich vodu, odmrazujúcich palivo a chrániacich ho pred opätovným zamrznutím. U dieselov následne aditíva zamedzujú najmä vyzrážaniu parafínu, upchatiu filtra a podporujú lepší prietok nafty.

Tankujte na osvedčených, renomovaných čerpacích staniciach a snažte sa udržiavať nádrž čo možno najplnšiu. Ak totiž jazdíte len s minimom paliva alebo na rezervu, hrozí vám nielen vyššia miera kondenzovania vody a mrznutia/upchatia, ale i mnohé ďalšie problémy súvisiace s jazdou "takmer len na výpary".

​Nezanedbávajte cestu

Keď auto naštartujete, počkajte maximálne niekoľko sekúnd, kým sa olej rozšíri po celej olejovej zbernici a následne opatrne vyrazte na cestu. Dlhšie čakanie nemá zmysel. Motor pracovnú teplotu dosiahne rýchlejšie práve pod jemnou záťažou - teda počas jazdy. Na prvých kilometrov ho však príliš netrápte, vyhnite sa strmému stúpaniu a jazde po diaľnici.

V rámci možností by cesta autom mala v zimnom období trvať od 20 až 30 minút, kedy by počas tejto doby mal alternátor zaistiť plné nabitie akumulátora a rovnako by sa mali správne zahriať všetky časti vozidla. Krátke mestské jazdy nie sú pozitívne či už s ohľadom na batériu alebo motor, najmä teda dieselový.