Zdroj: TASR/Branislav Račko

Jazda na snehu a ľade vie byť poriadne náročná. Vďaka týmto zásadám ju zvládneš ľavou zadnou

Radoslav Petrík 08.03.2021, 16:17

Na čo by sme počas jazdy na snehom a ľadom pokrytých cestách mali myslieť a čomu sa rozhodne vyvarovať?

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Počasie je najmä v zimnom období nevyspytateľné a zatiaľ čo jeden deň je obloha jasná s príjemne hrejúcim slnkom, na druhý deň môže poriadne prituhnúť a dostaviť sa výdatné sneženie alebo poľadovica. Ak sa k tomu pridá znížená viditeľnosť, neskúsenosť a slabá pozornosť vodičov, ťukancov či reťazových nehôd začne rýchlo pribúdať.

To všetko dá následne zabrať vyťaženým záchranným zložkám a tiež samotným vodičom. Niekoľko hodinové zdržania sú potom totiž úplne bežné a s tým stúpa nepriamo nervozita šoférov za volantom. Počasie jednoducho netreba podceňovať.

Ide však aj o neschopnosť niektorých vodičov správne jazdiť v "snehových podmienkach". Jednoducho, napadne len pár centimetrov snehu a mnohí sú bezradní. Tento stav sa následne podpíše na dopravnej situácií, kolónach a nehodách. Pritom je potrebné dodržiavať len niekoľko jednoduchých zásad.

Plynulosť a cit

Asi netreba pripomínať, že úplným základom jazdy na snehu či ľade sú zimné pneumatiky. Mnohí volia celoročné pneumatiky, avšak je nutné si uvedomiť, že "celoročky" svojimi vlastnosťami nedokážu plne nahradiť zimné pneumatiky v zime a letné v lete. Ponúkajú len akýsi kompromis pre tieto ročné obdobia a tak by sme k nim mali i pristupovať.

Vhodnou voľbou sú najmä pre "sviatočných vodičov" a pre krátke jazdy najmä v meste a oblastiach s malým výskytom snehu či ľadu. Všeobecne potom netreba čakať s "prezúvaním" až do prvého sneženia, ale brať prípravu na zimu zodpovedne a pneumatiky meniť v predstihu. Vyhnete sa tak okrem zaskočenia snehom aj dlhým radám v pneuservisoch.

Zdroj:  Youtube.com/CboysTV

​Ďalšou veľmi dôležitou vecou, ktorú by sme mali mať pri jazde v zime (hlavne na snehu či ľade) na pamäti, je celková plynulosť jazdy a samozrejme taktiež nižšia rýchlosť. Je potrebné ovládať pedále či volant naozaj s veľkým citom a vyhnúť sa trhavým, prudkým pohybom. To by mohlo viesť k šmyku a následnej nehode.

Na brzdenie si nechajte viac času a priestoru, brzdite dlhšie a plynulo, to isté platí o následných rozjazdoch. Žiadne rýchle púšťanie spojky, ktoré by znamenalo prešmykovanie kolies. Najvhodnejšie je používať tretinu až štvrtinu rozsahu otáčok, nevytáčať motor - jazdiť na nižších otáčkach, keď posiela agregát menší krútiaci moment na kolesá a tie sa následne nebudú nezmyselne pretáčať.

Občas skontrolujte stav vozovky prudším zabrzdením či pootočením volantu, aby ste získali predstavu o povrchu, ktorý sa počas zimy často mení. Takéto manévre však robte jedine ak v okolí nie sú iné autá a osoby, ktoré by ste mohli ohroziť a taktiež si na takéto „testy“ vyhraďte dostatočne veľký priestor.

Nebezpečný odstup a parkovanie

Upozorňujú naň dopravné značky na diaľniciach, no i tak na bezpečný odstup od vozidiel mnohí zabúdajú. Toto pravidlo pritom neplatí výhradne počas diaľničných presunov, no dodržiavať by ho mali vodiči všade. Práve vďaka dostatočnému odstupu od pred vami idúceho vozidla získate čas v krízovej situácii zareagovať a vyhnúť sa prípadnej nehode.

Ešte o poznanie viac platí toto pravidlo na snehom alebo ľadom pokrytej ceste. Na takomto povrchu je totiž brzdná dráha vozidla oveľa dlhšia a je potrebné počítať tiež s možným šmykom pri náhlom zabrzdení vášho auta, no rovnako tak aj automobilu pred vami.

Zdroj:  TASR/Branislav Račko

​Zákrutu následne prechádzajte bez plynu, prípadne na ustálenom plyne. Čo sa týka brzdenia, brzdí sa pred zákrutou, kým sú ešte kolesá v rovnom smere. Ako pri radení, tak aj pri celkovom zaobchádzaní s autom, by sme mali byť "jemnejší" a pracovať so všetkým s citom.

Najmä po mrazivej noci alebo niekoľko dňovom státí na parkovisku v zimných mesiacoch sú komponenty vozidla stuhnuté a potrebujú čas na zahriatie. Nezabudnite si pravidelne kontrolovať hladinu vody do ostrekovačov (aby vám nedošla v najmenej vhodnej chvíli) a taktiež funkčnosť svetlometov. Nedávno sme vás informovali aj o neočistení auta pred jazdou, za čo vám môže polícia udeliť i pokutu.

Podceňovať netreba ani parkovanie. Nechať stáť auto v zákrute znamená, že pri poľadovici alebo po napadnutí snehu do neho niekto s najväčšou pravdepodobnosťou "ťukne". Stačí neodhadnúť rýchlosť, dostať šmyk a problém je na svete. Rovnako riskantné je zaparkovať auto pod stromom s množstvom snehu na konároch. Jeden z nich sa môže odlomiť a auto poškodiť, tak ako aj cencúle na rôznych budovách. Najlepšie urobíte, ak budete parkovať na otvorenom priestranstve, kde nebudete riskovať žiadnu zo spomínaných hrozieb.

Mimochodom, ak plánujete dlhšiu jazdu (nie len poskakovanie po meste) určite odporúčame vyzliecť si hrubú zimnú bundu a tiež rukavice. Niekoľko úvodných minút vydržíte aj v chladnej kabíne, avšak po jej vyhriatí už nebudete musieť riešiť vyzliekanie počas jazdy (NIKDY to nerobte), nebudete nervózny z tepla a taktiež budete vedieť lepšie vykonávať manévre v prípade núdze.