Zdroj: NDS

Nebezpečná chyba, ktorá sa ti v zime na cestách môže poriadne vypomstiť. Robíš ju aj ty?

Radoslav Petrík 03.03.2021, 13:19

Predbiehanie sypačov na zasnežených alebo zamrznutých cestách sa nemusí vyplatiť. Čo treba dodržiavať?

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Zima v posledných dňoch ukazuje svoju pravú tvár a mnohé cesta na území Slovenska sa ocitli pod pokrývkou snehu či ľadu. Takéto náročné podmienky poriadne preveria schopnosti vodičov a ich schopnosť jazdy naprieč zamrznutou krajinou. Je nutné dodržiavať hneď niekoľko zásad, ktoré vám v tomto smere nepochybne pomôžu a zabezpečia zníženie rizika šmyku či iných problémov.

Venovali sme sa im v samostatnom článku, ktorý by si mali prečítať nielen začiatočníci, ale tiež skúsenejší vodiči. Opakovanie totiž nie je nikde zlé a možno ste na niektoré prvky bezpečnosti počas jazdy v zime zabudli. Samotná Národná diaľničná spoločnosť však teraz upozorňuje vo svojom videu na pomerne častú chybu, ktorú Slováci na cestách robia a nemusí sa skončiť šťastne.

Zimné obdobie je totiž čas, kedy na diaľniciach i rýchlostných cestách v plnej pohotovosti zasahujú tiež veľké stroje, aby zabezpečili zjazdnosť cestných úsekov. Majú zdvojenú funkciu odhŕňania snehu - pluhovania v prednej časti a v zadnej časti následne posýpajú vozovku. No ak majú svoju prácu vykonávať dôkladne, je dôležité, aby sa dodržiavali jednoduché pravidlá a aby im motoristi nesťažovali prácu.

Sypače môžu na cestách pracovať samostatne, alebo v tandeme (dve alebo tri vozidlá podľa počtu pruhov na diaľnici). Jazdia za sebou vo vzdialenosti 50 až sto metrov každé v samostatnom jazdnom pruhu. Takouto jazdou ošetrujú v podstate celú šírku diaľnice naraz. Pre dôkladné očistenie vozovky sa sypače pohybujú rýchlosťou 40 až 50 kilometrov za hodinu a je pochopiteľné, že jazdiť za nimi takouto rýchlosťou je nudné, ale bezpečnosť by v tomto prípade mala víťaziť nad rýchlosťou.

Najmä počas hustého sneženia je nepochybne bezpečnejšie jazdiť za nimi a "užívať si" upratanú vozovku, na ktorej je riziko šmyku podstatne menšie. Veľa vodičov však nerešpektuje svetelnú signalizáciu na zadnej časti týchto strojov (šípka alebo kríž) a vytvárajú sa tak zbytočné kolízne situácie, či škody na technike NDS.

Zdroj:  NDS

​Ako informuje priamo spoločnosť, takéto "praktiky" sú pomerne časté. Len minulý týždeň napríklad vykonávali sypače na diaľnici D1 v smere do Levoče pluhovanie a posyp, pričom zákaz predbiehania nerešpektoval vodič osobného auta, dostal šmyk a poškodil na sypači radlicu. Rovnako nerešpektovala zákaz aj dodávka, ktorá predbehla sypač a na odpluhovanom snehu dostala šmyk.

Je nutné si uvedomiť, že takýmto správaním ohrozujete nielen seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky a rovnako tak tiež svoje vozidlo alebo stroj NDS. Ak sa pluhuje vozovka, nemali by ste predchádzať sypače hneď z troch rôznych dôvodov - môžete dostať šmyk na bočnej vrstve odpluhovaného snehu; vaše auto môže poškodiť posypový materiál zo sypača; dostanete sa na zatiaľ neošetrenú vozovku a opäť hrozí šmyk či uviaznutie.

Ak sypač jazdí sám a odhŕňa sa len jeden pruh diaľnice, pomôckou pre vodičov je spomínaná svetelná signalizácia, ktorú majú sypače upevnenú na svojej zadnej časti. Šoférov informuje dvojicou symbolov:

ŠÍPKA (môže byť na jednu či druhú stranu) – ukazuje, že predbiehanie sypača je možné v smere šípky

Zdroj:  NDS

KRÍŽ – znamená, že je zakázané predchádzať pluhujúci sypač

Zdroj:  NDS

​Jediná možnosť, kedy je možné sypač predbiehať teda je, ak na jeho zadnej časti svieti šípka ukazujúca smer predbiehania, alebo tiež ak má sypač radlicu zdvihnutú hore. Ak na cestách takýto sypač vidíte, znamená to, že sa vozidlo presúva medzi jednotlivými okruhmi alebo sa ponáhľa na úsek so zhoršeným stavom počasia. Sypače sa vtedy presúvajú rýchlejšie a môžete ich bez problémov predbiehať.