StoryEditor

Test HN: Upravený motor Chevroletu Cruze znížil jeho cenu (foto)

18.04.2012, 18:40
Autor:
stl, amistl, ami
Chevrolet Cruze 2.0 VCDi prešiel veľkými úpravami. Motor má vyšší výkon a prevodovka je šesťstupňová manuálna.

Aké sú prednosti sedanu Chevrolet Cruze, vyskúšali sme si počas testu. Okrem farby (základná biela rozhodne hanbu neurobí) a maďarských registračných značiek sa testovaný voz od svojho predchodcu zvonku nijako nelíši, čo nie je na škodu – Chevroletu sa podarilo vytvoriť pohľadný klasický sedan a sedemnásťpalcové zliatinové kolesá dobrý dojem len utvrdzujú.

Ani v interiéri veľa rozdielov nenapočítame. Tým najpodstatnejším je prítomnosť farebnej obrazovky multimediálneho systému (ten Chevrolet zdieľa s Opelom Astra) a dvojfarebné látkové čalúnenie sedačiek, vpredu s nečakane dobrým bočným vedením.

Je tu ešte nová hlavica radiacej páky, na ktorej sa oproti predchádzajúcemu modelu objavila číslica 6. Cruze totiž v súvislosti s prijatím emisnej normy Euro 5 zredukoval ponuku vznetových motorov a namiesto dvoch verzií 2.0 VCDi (92 a 110 kW) prišla jediná, posilnená na 120 kW/360 Nm, ktorá je vybavená šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Dodrží slovo
Nový motor sľubuje veľmi slušné dynamické parametre (zrýchlenie 0 – 100 km/h za 8,5 s), a pritom mimoriadne sympatickú kombinovanú spotrebu 5,4 l/100 km, ktorá by v kombinácii so šesťdesiatlitrovou nádržou mala hravo umožniť prekonať na jedno natankovanie tisícku kilometrov. Aká je však realita?

Napodiv nie je príliš ďaleko, v meste si kórejský „Chevy“ vypýta 7,2 litra, zatiaľ čo pri opustení jeho hraníc a výletu na okresné cesty táto hodnota utešene padá až pod hranicu 5 litrov. Na diaľnici točí pri 130 km/h Cruze na veľmi dlhú šestku tesne pod 2 000 otáčok, čomu zodpovedá 7 l/100 km. Vo finále sme odčítali v kombinácii 6,2 l, a to sme auto nijako nešetrili, takže citlivejší vodič bude spotrebou, ako aj dojazdom iste potešený.

Prevodovka stále patrí k najlepším, aké môžete v nižšej strednej triede nájsť. Je však potrebné zvyknúť si na pomerne krátke preradenia medzi jednotlivými rýchlosťami. Motoru, našťastie, neprekážajú ani otáčky. V meste pri päťdesiatke dosiahne 1 100 ot./min. Poradca radenia sa tu zdá takmer zbytočný, na prácu s pákou nabáda až vo chvíli, keď na ňu vodičský cit už rovnako zavelí.

Čím však Cruze prekvapil ešte viac, je výborné ovládanie vozidla. Strmosťou a presnosťou je porovnateľné so sesterským Opelom Astra v režime Sport, avšak ľahko „elektrickú“ odozvu jeho posilňovača tu nenájdeme, Chevrolet stále stavia na klasickú hydrauliku, a tak si vodič krútenie volantom naozaj užije. Brzdy by si zaslúžili trochu citlivejšie dávkovanie, spojkový pedál je nastavený príjemne progresívne, odozva na plyn už taká priama nie je.

Stredná cesta
Podvozok Cruze je opäť známy z Astry, používa teda vzadu jednoduchšiu (a lacnejšiu) torznú priečku, čo však komfortu ani istým jazdným vlastnostiam nijako neuberá. Nie že by išlo o nejakého športovca, trochu svižnejšie zaobchádzanie si však páčiť nechá a vzhľadom na celkové naladenie to je aj dobre.

Jediná výčitka putuje k odhlučneniu od náprav. Chevrolet na nerovnostiach viac „búcha“ – na vine sú zrejme slabšie silentbloky. Zvuk motora je však utlmený výborne a nárazy sa prejavujú iba akusticky. Nezostáva teda iné než zosilniť audio, ktoré má bohvie prečo slabšie nastavenie hlasitosti ako pri Opli a pre potvrdzovanie údajov je potrebné stlačiť neintuitívne kruhový ovládač Menu.

Načali sme tému hudba a nezostáva teda iné než pozrieť sa, koľko jej Cruze ponúka a koľko si za to počíta. V najvyššej výbave LTZ nechýbajú prakticky žiadne komfortné prvky, ktoré sú v nižšej strednej triede obvyklé a jediná príplatková položka je tak navigácia za takmer 900 eur. S ňou sa konečná cena zastavila na hranici pred 19-tisíc eur.

Ak doložíte o jednu bankovku viac, môžete mať verziu s karosériou hatchback, ktorá ponúka väčšiu variabilitu a jeden z najväčších kufrov. Tá sa však na trh začne dovážať v prevedení kombi. Pre Chevrolet je to v každom prípade výhra, so svojou agresívnou cenovou politikou má nakročené k ďalším predajným úspechom.

Plusy:

  • priaznivá cena
  • vnútorný priestor
  • dobrá výbava
  • presné riadenie a preraďovanie
  • spotreba
  • predné sedačky

Mínusy:

  • hluk od náprav
  • potvrdzovanie údajov multimediálneho systému
  • chod brzdového pedála
  • ľavý ovládač klimatizácie sa občas stretne s vodičovým kolenom

Technické údaje:
Objem motora: 1 991 ccm
Maximálny výkon: 120 kW (163 k) pri 3 800 ot./min.
Maximálny krútiaci moment: 360 Nm pri 1 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Maximálna rýchlosť: 205 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Spotreba v meste: 7,3 l/100 km
Spotreba mimo mesta: 4,2 l/100 km
Kombinovaná spotreba: 5,4 l/100 km
Spotreba počas testu: 6,2 l/100 km
Objem nádrže: 60 l
Prevádzková hmotnosť: 1 502 kg
Dĺžka/výška /šírka: 4 597 mm/1 477 mm/1 788 mm
Rázvor: 2 685 mm
Batožinový priestor: 450 l

Základná cena (2.0 VCDi LT +): 16-tisíc eur
Cena testovaného vozidla (2.0 VCDi LTZ): 19-tisíc eur

ihned.cz

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 11:28